• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Citizens in NPM-led educational administration reform

Research Project

Project/Area Number 26381160
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka International University

Principal Investigator

Nakamura Hiroko  大阪国際大学, 国際教養学部, 教授 (00441113)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsニュー・パブリック・マネジメント / 教育行政改革 / マイノリティ / 先住民 / 移民 / チャーター・スクール / ニュージーランド / NPM / 学校運営 / NPM型教育行政改革 / 多国間比較 / 市民
Outline of Final Research Achievements

In this research, the education reform in New Zealand based on the new public management was evaluated in relation to minority citizens. The research found how the self-determination movement by the indigenous people played a key role in the process, and how the newly implemented charter schools were viewed by some minority citizens as schools that are to be accountable to indigenous and migrant children, and that could offer recognition of their cultures, although the legitimacy of the very institution is not assured democratically.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ニュージーランドにおけるチャーター・スクールと社会統合:マオリ系とパシフィカ系に着目して2018

    • Author(s)
      中村浩子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 56 Pages: 113-135

    • NAID

      130007902894

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校運営協議会制度と地域の活性化:コミュニティ・スクールの理念と思想的背景の整理から2016

    • Author(s)
      中村浩子
    • Journal Title

      異文化コミュニケーション研究

      Volume: 9 Pages: 93-111

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニュー・パブリック・マネジメント型教育改革の成立条件 : ニュージーランド「明日の学校」改革における五つの潮流2016

    • Author(s)
      中村浩子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 52 Pages: 113-135

    • NAID

      130007887801

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ニュージーランド:メインストリーム以外の学校を中心に(大会シンポジウム(オセアニア諸国における学校組織を考える) 「「チーム学校」としての学校組織体制の在り方に関する比較研究ー英・豪・NZの事例からー)2016

    • Author(s)
      中村浩子
    • Organizer
      オセアニア教育学会第20回大会
    • Place of Presentation
      四国学院大学
    • Year and Date
      2016-12-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 国際学入門:言語・文化・地域から考える2015

    • Author(s)
      佐島隆・佐藤史郎・岩崎真哉・村田隆志編
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi