• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study of multicultural social studies education in the United States, Canada, Germany

Research Project

Project/Area Number 26381176
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

KIRITANI Masanobu  埼玉大学, 教育学部, 教授 (90302504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坪田 益美  東北学院大学, 教養学部, 准教授 (20616495)
佐藤 公  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (90323229)
宮崎 沙織  群馬大学, 教育学部, 准教授 (90591470)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords多文化教育 / 社会科教育 / アメリカ / ドイツ / 歴史教育 / 博物館 / シティズンシップ教育 / 記憶 / 対話 / カナダ / 教科書
Outline of Final Research Achievements

We focused on the way of utilization of museums in multicultural social studies education, mainly in the United States and Germany. As a common point in utilizing museums in multicultural social studies education in the United States and Germany, it is utilizing ICT equipment so that it can explain in multiple languages from consideration of the cultural background of diverse learners. As a difference, in the United States, a story of learning in the exhibition is prepared, whereas in Germany there is a point that consideration is made so that it can be learned by subjective interpretation of the learner by constructiveistic exhibition . In both countries, utilization of museums in school education has been actively promoted, and multicultural education in various social contexts has been developed.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 3 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 多文化共生社会に向けた社会科の単元構成の枠組み―Issues forcused Approarchの可能性ー2015

    • Author(s)
      坪田益美
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 125 Pages: 84-95

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会科教育学は国家とどう向きあうか―カナダにおけるシティズンシップ教育研究と現場の動向を事例としてー2015

    • Author(s)
      坪田益美
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] カナダにおけるシティズンシップ教育と多文化の視点2015

    • Author(s)
      坪田益美
    • Organizer
      シティズンシップ教育国際会議:多分化と社会的包摂の視点から考えるシティズンシップ教育
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-03-07 – 2015-03-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シティズンシップ教育としてのモビリティ・マネジメント教育2014

    • Author(s)
      桐谷正信・市川武史
    • Organizer
      日本社会科教育学会第64回全国研究大会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 環境リテラシー育成におけるアメリカの地理教育2014

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      群馬地理学会研究発表会
    • Place of Presentation
      群馬県生涯学習センター(群馬県前橋市)
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 社会を創る市民の教育ー協働によるシティズンシップ教育の実践ー2016

    • Author(s)
      大友秀明・桐谷正信・宮澤好春・清水利浩・二瓶剛・華井裕隆・西尾真治・大久保正弘・坪田益美・宮崎沙織・高久沙織
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「公民的資質」とは何かー社会科の過去・現在・未来を探るー2016

    • Author(s)
      唐木清志・佐藤公・磯山恭子・櫻井真治・永田忠道・前田賢次・草原和博・桐谷正信・吉村功太郎・桑原敏典・永田成文・國分麻里・鈴木隆弘
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 国際理解教育ハンドブック―グローバル・シティズンシップを育む―2015

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新社会科授業づくりハンドブック 小学校編2015

    • Author(s)
      桐谷正信・千明勉,大河原千尋
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] シティズンシップ教育で創る学校の未来2015

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi