• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of reading assessment package with international standards for students and teachers based on reader response theory

Research Project

Project/Area Number 26381183
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Adachi Sachiko  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (30302285)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords読書力評価 / ルーブリック / 読者反応 / 読書力テスト / 交流型読み聞かせ / パートナー読書 / 読者想定法 / 読書力 / 評価 / 国際情報交流 / 国語教育 / 学校図書館 / リテラチャー・サークル / アニマシオン
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to develop some assessment packages of reading by referring to international reading assessments. The packages consist of tests and qualitative analysis of reader-response.
I researched some international and national tests of reading: PISA, PIRLS, National Test in Japan, a test of elementary school in Niigata, Reading Inventory, Fountas & Pinnell Benchmark Assessment System, and 10 question tests. I also referred to assessments by reader-response of teacher question, worksheets, Portfolio Assessment, Performance Assessment, and DEBELS. I introduced and developed Interactive Read-Aloud, Partner Reading, and Invested-Reader Response in Japan.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (26 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ノンフィクションの様々なジャンルを用いた読者想定法―メディア・リテラシーのコア概念による分析―2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 9(2) Pages: 195-205

    • NAID

      120006761641

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] シンポジウム概要報告:学校図書館への研究的アプローチ2017

    • Author(s)
      平久江祐司、今井福司、中村百合子、岩崎れい、足立幸子、野口武悟
    • Journal Title

      日本図書館情報学会誌

      Volume: 63(1) Pages: 54-65

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書の教材と世の中のテキストとの往還2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      三省堂中学国語教育 ことばの学び

      Volume: 3 Pages: 15-15

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 読者想定法を使用した説明的文章の指導―「フリードルとテレジンの小さな画家たちの読者反応に着目して―2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 43 Pages: 15-27

    • NAID

      120007128778

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 交流を生かした読書指導―アメリカにおけるIn2Booksの2003年頃の活動を例として―2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 9(1) Pages: 1-9

    • NAID

      120006759769

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法⑩ 様々なテストの利用(2)全国学力・学習状況調査2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 793 Pages: 104-107

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法⑪ 様々なテストの利用(3)新潟県小学校教育研究会学習指導改善調査2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 794 Pages: 104-107

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法(最終回) 信頼性・妥当性など読解力評価における重要な概念と問題2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 795 Pages: 104-107

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読者想定法によるノンフィクションの読書指導2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 8(2) Pages: 133-141

    • NAID

      120006755828

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる視点と技法① 発問の種類から読解力評価を考える―QARを中心に―2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 784 Pages: 112-115

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法② 授業中の発問・ワークシートで、関心・意欲・態度を評価する―KWLを例として―2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 785 Pages: 112-115

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法③ 読解力の非認知的要素を質問紙で評価する2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 786 Pages: 112-115

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法④ インベントリー評価で読解力の諸要素を総合的に評価する2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 787 Pages: 108-111

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法⑤ 証拠に基づいて評価するポートフォリオ評価2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 788 Pages: 108-111

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法⑥ 活用場面での読解力を評価するパフォーマンス評価2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 789 Pages: 108-111

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法⑦ ルーブリックの作成方法2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 790 Pages: 104-107

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語科学習指導要領における読書指導の位置づけと課題2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 8(1) Pages: 1-11

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法⑧ 音読を使用した評価2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 791 Pages: 104-107

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力評価―自信が持てる観点と技法⑨ 様々なテストの利用(1)国際学力調査PISAとPIRLS2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 792 Pages: 104-107

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 読者反応を利用した小集団の読書指導におけるルーブリック評価の試み2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新大国語

      Volume: 第37号

    • NAID

      40020588308

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 想定する読者の読者反応によるノンフィクションを読むことの指導 ―Jean Anne Clydeらの吹き出し法(subtexting)を手がかりとして―2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第7巻第2号 Pages: 195-205

    • NAID

      120006749475

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 発問の種類から読解力評価を考える―QARを中心に―2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 第784号 Pages: 112-115

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業中の発問・ワークシートで、関心・意欲・態度を評価する―KWLを例として―2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 第785号 Pages: 112-115

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力の非認知的要素を質問紙調査で評価する2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 第786号

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカにおける精読指導論2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 第509号 Pages: 36-37

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 交流型読み聞かせ2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第7巻第1号 Pages: 1-13

    • NAID

      120006749112

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ジャンルに焦点をあてたノンフィクションの読書指導2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回岩手大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2017-05-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 読むこと・読書の認知的及び非認知的側面の調査2017

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回岩手大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2017-05-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム学校図書館への研究的アプローチ「読書に関する研究方法」2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      第64回日本図書館情報学会研究大会
    • Place of Presentation
      天理大学(奈良県天理市)
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアリテラシーと連動した読者想定法2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第131回新潟大会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 読者想定法を使用した説明的文章の指導―「フリードルとテレジンの小さな画家たち」を題材として―2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第130回新潟大会
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 読者想定法を使用した説明的文章の指導―「フリードルとテレジンの小さな画家たち」を題材として―2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第130回新潟大会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「読むこと」の評価をめぐって2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      新潟大学教育学部国語国文学会平成27年度研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学五十嵐キャンパス附属図書館ライブラリーホール(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-02-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 翻訳絵本の読者反応に影響する前提的要因 ―友達の絵本の日米比較研究―2016

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      日本読書学会第60回研究大会
    • Place of Presentation
      林野会館(東京都文京区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際学会における翻訳絵本の比較研究―『ローズ・ブランチュ』を中心に―2015

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      平成27年度日本教育大学協会北陸地区会 国語科・書道科合同研究協議会
    • Place of Presentation
      新潟大学駅南キャンパスときめいと(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-09-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 読者反応に基づく読書指導の方法2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第127回筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 読者反応を利用した小集団の読書指導及びその評価2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      日本読書学会第58回大会
    • Place of Presentation
      林野会館
    • Year and Date
      2014-08-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 読者反応に基づく読書の指導と評価2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第126回名古屋大会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 国語科重要用語事典2015

    • Author(s)
      青山浩之・浅田孝紀・足立幸子・安部朋世・阿部昇・幾田伸司・井口あずさ・石上佐知子・石田喜美・稲田八穂・上田祐二・植山俊宏・浮田真弓・有働玲子・小川雅子・奥泉香・長田友紀・小野寺泰子・小原俊・甲斐雄一郎ほか
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 国語科重要用語の解説2015

    • Author(s)
      高木まさき、寺井正憲、中村敦雄、山元隆春編
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi