• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Performance Assessment for Musical Experimence

Research Project

Project/Area Number 26381196
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Nezu Chikako  三重大学, 教育学部, 教授 (40335112)

Research Collaborator GOTO Yoko  三重大学, 教育学部, 教授
KAWAMI Yuki  
KIKUMOTO Nozomi  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsパフォーマンス評価 / ルーブリック / 音楽的経験 / ウィリアムズ症候群 / 音楽的対話 / 教員養成型PBL / シナリオ / Performance Assessment / 活動理論 / 教員養成型PBL教育 / 国際情報交換(米国) / 国際情報交換(ドイツ) / 情動調律 / 数学的パラダイム
Outline of Final Research Achievements

Performance Assessment is an evaluation method developed by G. Wiggins that conducts evaluations based on any tasks and activities that have been performed. For its development, it is necessary for evaluation tasks (performance tasks) and evaluation criteria (rubric) to be developed. In this research, for the former, we have created tasks that aim to visualise the interactions in musical experience. For the latter, we used a project from the U.S. to create a rubric regarding case scenarios in teacher training, and conducted trials using university lessons.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育における対話的事例シナリオ教育の評価方法の開発2017

    • Author(s)
      根津知佳子・山田康彦・森脇健夫・中西康雅・大日方真史・前原祐樹・大西宏明・守山紗弥加・赤木和重
    • Journal Title

      三重大学地域人材教育開発機構 三重大学高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 69-79

    • NAID

      120006312062

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Williams SyndromeのPerformanceに関する研究~歌舞伎ダンスの創出を通して~2016

    • Author(s)
      根津知佳子・後藤洋子・川見夕貴
    • Journal Title

      日本音楽療法学会東海支部研究紀要

      Volume: 5 Pages: 403-409

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 芸術プログラムにおける造形活動形式の提案-「屋台」が育むもの-2016

    • Author(s)
      守山紗弥加・松本金矢・根津知佳子
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育実践)

      Volume: 第67巻 Pages: 403-409

    • NAID

      120005766799

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育の課題と展望(12)対話型事例シナリオ教育の到達点と評価方法の開発2016

    • Author(s)
      山田康彦・根津知佳子 ・ 赤木和重・大西宏明 ・大日方真史 ・中西康雅
    • Journal Title

      第23回大学教育フォーラム論文要旨集

      Volume: 第23巻 Pages: 66-67

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 最適設計を利用した手作り打楽器の開発2015

    • Author(s)
      松本金矢・甲谷俊紘・端崎裕太朗・根津知佳子・中西康雅
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 第57巻第4号 Pages: 251-257

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職課程において、教師の権威・権力をどのように教えるのか2015

    • Author(s)
      前原裕樹・山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・大日方真史・赤木和重・守山紗弥加・大西宏明
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 第4巻 Pages: 49-62

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] “音楽的場”としての音楽科授業~教師の観を中心に~2014

    • Author(s)
      根津知佳子・川島雅樹
    • Journal Title

      三重大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第35号 Pages: 13-18

    • NAID

      120006763955

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(ⅩⅣ)-ルーブリックによる評価にもとづく対話的事例シナリオの改善ー2017

    • Author(s)
      中西康雅・赤木和重・大西宏明・大日方真史・根津知佳子・前原裕樹・守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽活動における生命と感性1~教科書教材を中心に~2016

    • Author(s)
      根津知佳子
    • Organizer
      第11回日本感性工学会春季大会感性哲学部会
    • Place of Presentation
      神戸コンベンションセンター(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽活動における生命と感性2~ものづくりの観点から~2016

    • Author(s)
      松本金矢・根津知佳子・菊本希
    • Organizer
      第11回日本感性工学会春季大会感性哲学部会
    • Place of Presentation
      神戸コンベンションセンター(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ヴィジュアル系音楽における生命と感性2016

    • Author(s)
      川見夕貴・根津知佳子
    • Organizer
      第11回日本感性工学会春季大会感性哲学部会
    • Place of Presentation
      神戸コンベンションセンター(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Williams Syndromeの調律行為~パフォーマンス課題の分析を中心に~2015

    • Author(s)
      根津知佳子
    • Organizer
      第15回日本音楽療法学会学術大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 対話型シナリオによる教員養成の可能性2015

    • Author(s)
      根津知佳子
    • Organizer
      学び教育フォーラム
    • Place of Presentation
      三重大学教育学部(三重県・津市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望11 ―生活指導分野における対話型事例シナリオの開発―2015

    • Author(s)
      大日方真史・赤木和重・森脇健夫・山田康彦・大西宏明・中西康雅・根津知佳子・前原裕樹・守山紗弥加
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の理論的・実践的到達点と事例シナリオの位置2015

    • Author(s)
      根津知佳子
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 最適設計を利用した手作り有音程打楽器の開発と実践による改善2014

    • Author(s)
      甲谷俊紘・端﨑裕太朗・松本金矢・根津知佳子・中西康雅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会東海地区例会
    • Place of Presentation
      中央生涯学習センター
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi