• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of Negotiation Games Usable in Social Studies Lessons for Fostering Ability of Forming Agreements in Competitive Stations

Research Project

Project/Area Number 26381198
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Yoshinaga Jun  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (50243291)

Research Collaborator KONDO Atsushi  立命館大学, 非常勤講師
KAMIMURA Miyuki  神戸大学附属中等教育学校
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords交渉 / ゲーム / 合意形成能力 / 社会科教育 / 社会科 / 合意形成 / 問題解決 / 社会参加 / 真正性 / 国際社会 / 競争的合意形成 / コミュニケーション / 不確実性 / 複数の未来 / アクティブ・ラーニング / 批判的評価能力 / 交渉ゲーム / 社会構成 / 社会過程 / 多様性 / 興味・関心 / 当事者意識
Outline of Final Research Achievements

In this research, we aimed at fostering students' skills of forming agreements with their social adversaries in which their own interests and opinions are realized as much as they can. Though the students have been required to solve social conflicts at the standpoint of rationality and objectivity in usual social studies lessons, a lot of historical social agreements have been reached through actual interactions of their parties concerned. Therefore, it is needed to foster ability to forming agreements in such real social processes and also feelings of self efficiency to deal with such stations.
In our developed lessons, historical cases of conflicts were introduced and students were required to form their agreement through role-play negotiation. As results,1)students utilized various skills of persuasion and forming agreement, 2)they realized various other historical possibility, and3)they gained the feelings of self efficiency as participants of constructing new society.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 活動を深い学習につなげるためには2017

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 695 Pages: 36-39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effectiveness of Negotiation Games in Citizenship Education;Through an Examination of Diplomatic Negotiation Game INDEPENDENCE DAY in Japanese High School2016

    • Author(s)
      Baba,Hiroki,Oyam,Masahiro,Sato,Misaki,Yoshinaga,Jun
    • Journal Title

      Proceedings of the International Simulation & Gaming Association the 47th Conference 2016

      Volume: - Pages: 49-55

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングで組織したいコミュニケーションゲームの二類型2016

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 685 Pages: 4-5

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング1-ゲームで育てたい「社会は変えられる実感」2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 672号 Pages: 116-117

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング2-「相手のある」不確実性を経験するコミュニケーションゲーム2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 673号 Pages: 116-117

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング3-歴史のifをプレイする・外交交渉ゲーム インディペンデンス・デイ2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 674号 Pages: 116-117

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング4-歴史のifをプレイする・外交交渉ゲーム インディペンデンス・デイ(その2)2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 675号 Pages: 116-117

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング5-歴史のifをプレイする・外交交渉ゲーム インディペンデンス・デイ(その3)2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 676号 Pages: 116-117

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング6-コミュニケーションゲームで育つ責任ある主権者2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 677号 Pages: 116-117

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科の学びに不可欠な学習者の多様性を生み出す2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 680号 Pages: 14-15

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生による社会科教育で活用可能な交渉ゲームの開発―開発過程と教育効果の検討―2015

    • Author(s)
      大山正博・馬場大樹・吉永潤
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 18 Pages: 11-18

    • NAID

      120005676302

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 勝敗を競うディベート学習の社会科教育における意義―C.ムフのラディカル・デモクラシー論を手がかりに―2014

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 123 Pages: 1-12

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育系学部学生による学校教育で活用可能な交渉ゲームの開発―開発過程とその教育効果の検討―2014

    • Author(s)
      大山正博・馬場大樹・吉永潤
    • Journal Title

      日本シミュレーション&ゲーミング学会全国大会論文報告集

      Volume: 2014年秋号 Pages: 100-105

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] アクティブ・ライニングの視点をもとにした高等学校地理歴史科・公民科授業のあり方ー授業に「不確実性」を導入する:その意義・方法・効果ー2016

    • Author(s)
      吉永潤
    • Organizer
      地理歴史科・公民科授業づくり充実講座
    • Place of Presentation
      兵庫県立教育研修所
    • Year and Date
      2016-10-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校6年生の政治学習における判断基準の多様性の体験を通じた政治参加意欲の形成2016

    • Author(s)
      武貞隆之
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国のEU離脱国民投票を題材とした同時進行型社会科授業の試みー過去と現在・未来をつなぐ問題解決学習の一試案としてー2016

    • Author(s)
      吉永潤・大山正博・馬場大樹
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「対立を処する」ための学習の組織ー「貿易ゲーム」のディブリーフィングの改良を通じてー2016

    • Author(s)
      大山正博
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科は「コミュニケーション的不確実性」をどう扱うか①ー合意形成学習論の批判的検討を通じてー2016

    • Author(s)
      馬場大樹
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effectiveness of Negotiation Games in Citizenship Education;Through an Examination of Diplomatic Negotiation Game INDEPENDENCE DAY in Japanese High School2016

    • Author(s)
      Baba,Hiroki,Oyam,Masahiro,Sato,Misaki,Yoshinaga,Jun
    • Organizer
      Proceedings of the International Simulation & Gaming Association
    • Place of Presentation
      Convention Center, Melbourne,Australia
    • Year and Date
      2016-09-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際理解教育の課題を乗り越えるためにー「複数の未来像」の獲得をめざすゲーミング・シミュレーション教材の必要性ー2015

    • Author(s)
      大山 正博・馬場 大樹・吉永 潤
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2015-12-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科歴史学習において多面的政策評価能力を育成するディブリーフィングー外交交渉ゲーム”Independence Day"の実践に基づいて2015

    • Author(s)
      馬場 大樹・大山 正博・吉永 潤
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2015-12-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「不確実性」の中で未来を開く意思決定と合意形成能力の育成ー外交交渉ゲーム”Independennce Day"の実践に基づいて2015

    • Author(s)
      吉永 潤・馬場 大樹・大山 正博・新 友一郎
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Communication Games for Activating Citizenship Education in Japan2015

    • Author(s)
      大山 正博・馬場 大樹・吉永 潤
    • Organizer
      International Simulation & Gaming Association
    • Place of Presentation
      立命館大学朱雀キャンパス(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育系学部学生による学校教育で活用可能な交渉ゲームの開発―開発過程とその教育効果の検討―2014

    • Author(s)
      大山正博・馬場大樹・吉永潤
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Place of Presentation
      フラクシア浜松町
    • Year and Date
      2014-12-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会科における交渉ゲームの実践と効果検証―地歴科における外交交渉ゲーム”Independence Day"の実践をふまえて2014

    • Author(s)
      吉永潤・大山正博・馬場大樹
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 社会科は「不確実性」で活性化する2015

    • Author(s)
      吉永 潤
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新 社会科授業づくりハンドブック 中学校編2015

    • Author(s)
      吉永 潤ほか多数
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新社会科授業づくりハンドブック2015

    • Author(s)
      全国社会科教育学会
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 条約で読む日本の近現代史2014

    • Author(s)
      藤岡信勝編著、吉永潤ほか著
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      祥伝社
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi