• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of Elementary and Secondary Social Studies Curricula from the Perspective of Differentiation and Integration of School Subjects

Research Project

Project/Area Number 26381207
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

YAMADA Hidekazu  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50400122)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会科 / 社会系教育・社会系教科 / 分化と統合 / 小・中・高 / カリキュラム / 授業構成 / アメリカ / リテラシー
Outline of Final Research Achievements

This study explores elementary and secondary social studies curricula from the perspective of differentiation and integration of school subjects. I examined examples of curricula and lesson plans in the United States and Japan, based on three types of curriculum frameworks. The first one is the integration of social studies and other subject areas, such as literacy (ELA); the second one is the integration of some subjects within social studies, for example, history and civics; and the third one is the complete differentiation of subjects. Based on the analyses of the examples, I examined the progression from elementary to secondary levels. The results demonstrate various ways to design social studies curricula and lesson plans.

Report

(4 results)
  • 2017 Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 小学校→中学校→高等学校の流れの中での社会系教科の内容の枠組み ―「3つの窓」を通した社会生活の理解・社会認識― 総合的・発展的に社会を読み解く学習を2017

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 695 Pages: 48-51

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的な見方・考え方を成長させる学習課題の切り口―地理― 「地理」を意識した アプローチと「社会科」を意識したアプローチ2017

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 697 Pages: 12-13

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会的な見方・考え方」を視点にして小中高の社会系教科の系統性を考える2016

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      小学校社会科・地図NEWSLETTER

      Volume: 2 Pages: 6-7

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科の教育内容を基盤にした統合カリキュラムに関する一考察-フォガティ&ストアーの所論を手がかりにして-2016

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科集録

      Volume: 161 Pages: 59-68

    • NAID

      120005752932

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会科における「言語活動の充実」への取り組みから見えるもの2015

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      東書Eネット

      Volume: 7月

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科を中核にした統合カリキュラムに関する一考察―リンドキスト&セルウィンの所論を中心に―2015

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 158 Pages: 103-114

    • NAID

      120005553925

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 社会科とリテラシー教育の統合による市民性育成―アメリカにおける授業論を比較考察して―2016

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会第65回全国研究大会・社会系教科教育学会第28回研究発表大会 合同研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科におけるリテラシー教育の統合方法-アメリカの取り組みを類型化して-2015

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会第64回全国研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi