• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study of the school music curriculum experience:

Research Project

Project/Area Number 26381235
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

SASANO Eriko  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (70260693)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校音楽 / カリキュラム経験 / 潜在的カリキュラム / 生きられたカリキュラム / 経験されたカリキュラム / 学びの履歴 / ナラティブ・アプローチ / 因子分析 / 学校音楽カリキュラム経験 / 学校音楽文化 / 学校音楽経験 / 学校音楽カリキュラム / 教科カリキュラム / 音楽科教育 / 学校音楽教育 / 国際研究者交流(韓国・中国) / 教師のカリキュラム経験 / ライフストーリー
Outline of Final Research Achievements

What are learners’ experiences of the school music curriculum? Based on this question, the current study aims to clarify the school music curriculum experience of learners. This issue was researched through analysis of the results obtained from questionnaire surveys and interviews conducted with teachers and students.
After conducting a factor analysis, nine factors were extracted from the surveys administered to teachers as being representative of the teachers’ school music curriculum experience. Through the surveys administered to young students, we were able to investigate three factors related to elementary school students and six that related to junior high school students. A factor relating to both teachers and students working cooperatively in groups was identified as a special feature of the school music curriculum experience in Japan.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「中学生の学校音楽カリキュラム経験に関する予備的研究-質問紙調査の分析を通して」2016

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Journal Title

      『関西楽理研究』(関西楽理研究会編)

      Volume: 32 Pages: 53-71

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「海外のカリキュラム・学力評価」2016

    • Author(s)
      笹野恵理子・中島卓郎、安江真由美・松永洋介・斎藤理加
    • Journal Title

      『学校音楽教育研究』(日本学校音楽教育実践学会)

      Volume: 20, 126-134 Pages: 126-134

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本と韓国の学校音楽教育の比較研究(1) -制度化されたカリキュラムの比較-2015

    • Author(s)
      佐藤真由子・笹野恵理子
    • Journal Title

      『学校音楽教育研究』

      Volume: 19 Pages: 98-99

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽カリキュラム経験研究‐児童生徒の「語り」にみるカリキュラム経験2018

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      第4回近現代教育実践史研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The experience of school music curriculum:a comparative study of Japanese and Korean curriculum2017

    • Author(s)
      SASANO Eriko
    • Organizer
      日韓教科教育研究会
    • Place of Presentation
      Seoul(Korea)
    • Year and Date
      2017-01-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽カリキュラム経験の諸相‐教師と学習者の経験の差異‐2017

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      第2回近現代教育実践史研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校音楽カリキュラム経験研究‐教師の「語り」にみるカリキュラム経験2017

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      2016年度第4回近現代教育実践史研究会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県・和歌山市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Music identity and school music culture2016

    • Author(s)
      SASANO Eriko
    • Organizer
      日伊音楽文化研究会
    • Place of Presentation
      Firenze(Italy)
    • Year and Date
      2016-11-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 個人史にみる学校音楽カリキュラム経験‐「学びの履歴」のライフストーリー2016

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      2016年度第1回近現代教育実践史研究会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学(北海道・旭川市)
    • Year and Date
      2016-06-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽教育における潜在的カリキュラムに関する研究 ―教師へのインタビュー調査をもとに―2016

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      第3回近現代教育実践史研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽教育におけるカリキュラム経験に関する研究2015

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      第2回近現代教育実践史研究会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県和歌山市)
    • Year and Date
      2015-11-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽を『教える』ことと『学ぶ』ことの諸相(4)―教師は学校音楽をどう経験するか―2015

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      宮崎シーガイヤコンベンションセンター(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓の学校音楽カリキュラム経験の比較研究―制度化されたカリキュラムはどう経験されるか―2015

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日韓教科研究会
    • Place of Presentation
      ラマダプラザ(チェジュ 韓国)
    • Year and Date
      2015-03-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 生きられたカリキュラムの実証的解明(2)―ナラティブ・アプローチによる学校音楽カリキュラム経験の解明―2014

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      第4回近現代学校教育史学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県和歌山市)
    • Year and Date
      2014-12-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の学校音楽カリキュラム経験―質問紙調査の分析を通して―2014

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      近畿学校音楽教育研究会第13回大会
    • Place of Presentation
      京都キャンパスプラザ(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-10-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 生きられたカリキュラムの実証的解明(1)―ナラティブ・アプローチによる学校音楽カリキュラム経験の解明―2014

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      第3回近現代学校教育史学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県和歌山市)
    • Year and Date
      2014-09-05 – 2014-09-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 日本と韓国の学校音楽教育の比較研究(1) -制度化されたカリキュラムの比較-2014

    • Author(s)
      佐藤真由子・笹野恵理子
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2014-08-16 – 2014-08-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 初等音楽科教育「はじめて学ぶ教科教育7」2018

    • Author(s)
      笹野 恵理子
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081608
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『初等音楽科教育』「Minerva初めて学ぶ教科教育」第8巻2018

    • Author(s)
      吉田武男監修笹野恵理子編著
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 立命館大学研究者データベース

    • URL

      http://research-db.ritsumei.ac.jp/Profiles/53/0005202/profile.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi