• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research into the mathematical modeling teaching materials and lessons incorporating systematic understanding of mathematics for creativity development

Research Project

Project/Area Number 26381236
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionBukkyo University (2015-2016)
Kinki University (2014)

Principal Investigator

NISAWA Yoshiki  佛教大学, 教育学部, 講師 (60633815)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) WATANABE Nobuki  関西学院大学, 教育学部, 教授 (10362584)
YANAGIMOTO Akira  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90441401)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords数学的モデリング / 体系的・構造的理解 / 関数 / 変量の抽出 / 変量の対応 / 関数概念 / 構造的・体系的な理解 / 体系的・構造的な理解 / 認識調査 / 山登り式学習法
Outline of Final Research Achievements

This study group aims to cultivate the foundations of student creativity. Toward this within the mathematics education, it is essential for students to have a systematic and structural understanding of mathematics. In order to deepen students’ systematic and structural understanding of school mathematics, we investigate students' comprehension of mathematics, develop new educational materials and assess their appropriateness.
We carried out analysis of previous research together with our survey of current teaching practices in elementary and junior high schools and classroom testing of new educational materials. As a result, we found that teaching methods which combine mathematical modeling with learning-structure charts were effective. Our analysis furthermore indicates that it is necessary to provide instructions in basic skills continuously, such as the ability to extract variables from real-life phenomena and consider their application to other situations.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 中学校数学科における関数教育の基礎研究2017

    • Author(s)
      二澤善紀,河合真美,渡邉伸樹
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 16 Pages: 13-26

    • NAID

      40021292702

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 算数科における関数教育についての基礎研究2017

    • Author(s)
      二澤善紀 口分田政史 渡邉伸樹
    • Journal Title

      佛教大学教育学部論集

      Volume: 28 Pages: 17-32

    • NAID

      40021139613

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高等学校におけるRTMaC授業研究を活かした「三角比」の教育に関する基礎的研究2016

    • Author(s)
      二澤善紀,渡邉伸樹,開猛雄
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 57/1・2 Pages: 23-28

    • NAID

      130007834221

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数から数学へ-算額における連立1次方程式の問題-2016

    • Author(s)
      平野年光,二澤善紀,藤井正俊
    • Journal Title

      数学教育研究

      Volume: 45 Pages: 25-36

    • NAID

      40020919860

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中高連携を意識した関数の教育内容開発2016

    • Author(s)
      二澤善紀,渡邉伸樹(関西学院大学),岡貴大(神戸市立井吹台中学校)
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要(佛教大学)

      Volume: 第15号 Pages: 17-26

    • NAID

      40020922620

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 算数から数学へ -算額における連立1次方程式の問題-2016

    • Author(s)
      平野年光(京都女子大学),二澤善紀,藤井正俊(佛教大学)
    • Journal Title

      数学教育研究(大阪教育大学数学教室)

      Volume: 第45号 Pages: 1-12

    • NAID

      40020919860

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校におけるRTMaC授業研究を活かした「比例」の教育に関する基礎的研究2015

    • Author(s)
      口分田政史(速野小学校),渡邉伸樹(関西学院大学),二澤善紀
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.56/No.1・2 Pages: 27-40

    • NAID

      130007834147

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 関数概念についての基礎研究(その3)-変量の抽出と変化の割合-2017

    • Author(s)
      二澤善紀,河合真美
    • Organizer
      2017年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 関数概念についての基礎研究 -事象から変量を抽出する能力について-(その2)2016

    • Author(s)
      河合真美,二澤善紀
    • Organizer
      2016年度数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Basic research to promote the use of mathematical modelling: Regarding the identification of variables2016

    • Author(s)
      二澤善紀
    • Organizer
      13th International Congress on Mathematical Education 2016
    • Place of Presentation
      University of Hamburg in Hamburg/Germany
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 関数概念についての基礎研究-事象から変量を抽出する能力について-2016

    • Author(s)
      河合真美,二澤善紀
    • Organizer
      2016年度数学教育学会夏季研究会(関西エリア)
    • Place of Presentation
      四天王寺大学 あべのハルカスサテライトキャンパス(大阪府大阪市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] SSHの概要2015

    • Author(s)
      二澤善紀
    • Organizer
      数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      京都産業大学(京都)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小中高の教育内容を見通した授業研究 その4-関数について-2015

    • Author(s)
      二澤 善紀、岡 貴大、渡邉 伸樹、口分田 政史、詫摩 京未、開 猛雄
    • Organizer
      2015年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      明治大学(東京)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小中高の教育内容を見通した授業研究 その3-関数について-2014

    • Author(s)
      二澤 善紀、神吉 崇司、渡邉 伸樹、口分田 政史、詫摩 京未、岡 貴大
    • Organizer
      2014年度数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島)
    • Year and Date
      2014-09-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-01-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi