• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research into the development of standards to lay the foundations of historical consciousness in Life Environment Studies

Research Project

Project/Area Number 26381239
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

SAKAI TATSUYA  武庫川女子大学, 文学部, 講師 (10638050)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 信之  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (20345771)
宇都宮 明子  佐賀大学, 教育学部, 准教授 (40611546)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords歴史意識 / 事実教授 / 生活科授業開発 / 学校の今と昔 / 時間学習 / ドイツ事実教授 / 生活科における歴史学習の調査研究 / 事実教授における歴史学習の調査研究
Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop Life Environment Studies lessons that lay the foundation for historical consciousness, based on analysis of units relating to time learning in Personal Social Education textbooks in Germany. To achieve this, we first examine how best to foster historical consciousness in Life Environment Studies and then the composition of content in German and Japanese textbooks aimed at fostering time perception. Based on this research, time learning lessons for use in Life Environment Studies focusing on the present and past of the school were developed, implemented in practice in a public elementary school, and analyzed. The lessons were evaluated from the viewpoint of laying the foundation for historical consciousness, and an attempt was made to determine the nature of lessons that successfully lay the foundation for historical consciousness in Life Environment Studies.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 歴史認識の基礎を育成する生活科授業開発-学校の今と昔に着目して-」2017

    • Author(s)
      原田信之、酒井達哉、宇都宮明子
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 第27号 Pages: 119-142

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 時間意識の育成という観点から捉える初等段階の歴史学習-ドイツ事実教授の教科書における時間学習を通して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部『佐賀大学教育学部研究論文集』

      Volume: 第1集第2号 Pages: 33-45

    • NAID

      120006990687

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「歴史意識の連続的形成を図る初等・中等接続研究-ドイツ教科書の分析をもとに-」2016

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Journal Title

      日本教科教育学会『日本教科教育学会誌』

      Volume: 第39巻第1号 Pages: 73-83

    • NAID

      130005292321

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 事実教授の新スタンダードとコンピテンシー志向性2016

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1181 Pages: 64-67

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語活動を媒介とした生活教育から郷土教育への移行-昭和初期の兵庫県古市尋常高等小学校を事例として-2016

    • Author(s)
      酒井達哉
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 22

    • NAID

      40020893806

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同の学びで育成するコンピテンシーと効果に関する研究 ~汎用的能力としての社会的コンピテンシーの評価のために~2014

    • Author(s)
      原田 信之
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 22号 Pages: 107-125

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「歴史認識の基礎を育成する生活科授業開発-学校の今と昔に着目して-」2016

    • Author(s)
      酒井達哉、宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本教科教育学会 第42回全国大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 時間学習を通した歴史意識の育成-ドイツ事実教授の教科書分析に基づいて-2015

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史意識の連続的形成を図る小中接続研究 -ドイツ歴史教科書の分析をもとに-2014

    • Author(s)
      宇都宮 明子, 原田 信之
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese children’s writing from progressivism to militarism during the later 1930s.2014

    • Author(s)
      酒井 達哉
    • Organizer
      国際教育史学会
    • Place of Presentation
      ロンドン (イギリス)
    • Year and Date
      2014-07-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi