• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Development of The Checklist of Developing Plan for Units of Reading Japanese Texts in Elementary School

Research Project

Project/Area Number 26381242
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNaragakuen University

Principal Investigator

KAMADA Shujiro  奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (40599354)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高木 悠哉  奈良学園大学, 人間教育学部, 専任講師 (40572350)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords国語科授業改善 / 単元計画モデル / 授業モデル
Outline of Final Research Achievements

The objective of this study was to scientifically elucidate the impact and effectiveness of the development and use of “The Checklist of Developing Plan for Units of Reading Japanese Texts in Elementary School” (CL) in teachers and pupils. In the initial year, CL was developed based on interview with elementary school teachers and theoretical considerations. After that, the following 3 facts were revealed by the use of CL by teachers: 1. The use of CL by teachers for Japanese language class development increases pupils’ self-evaluation and intrinsic motivation before and after actual classes; 2. The use of CL changes perception of class development by teachers, resulting in decrease in complaints about being busy; 3. Long-term use of CL improves perception of class development by teachers. In summary, those facts showed the use of CL brought favorable effects to both teachers and pupils.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 主体的能動的な学びで『言葉の力』の育成を2016

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Journal Title

      教育フォーラム

      Volume: 58号 Pages: 9-22

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における「読むこと」授業の目標分析試案の作成と支援ツールの有効性2016

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Journal Title

      人間教育学研究

      Volume: 3 Pages: 8-15

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] PISA型学力観を支えるキー・コンピテンシーの理論2015

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Journal Title

      教育フォーラム

      Volume: 55 Pages: 24-37

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校段階を基準とした動機づけ始発方略の獲得時期に関する探索的研究2014

    • Author(s)
      高木悠哉・赤間健一
    • Journal Title

      人間教育学研究

      Volume: 2 Pages: 151-159

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 『読むこと』の授業のための目標分析試案(4)―小学校国語科『読むこと』単元計画作成チェックリストの使用有無が教師の授業づくり観に及ぼす影響の研究―2016

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「『読むこと』の授業のための目標分析試案(3)―小学校国語科「読むこと」単元計画作成チェックリスト―」2015

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Organizer
      第129回全国大学国語教育学会西東京大会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「『読むこと』の授業のための目標分析試案(2)-小学校国語科『読むこと』の授業モデル 」2015

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Organizer
      第128回全国大学国語教育学会兵庫大会
    • Place of Presentation
      姫路商工会議所
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「『読むこと』の授業のための目標分析試案 ―小学校国語科の場合―」2014

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Organizer
      第127回全国大学国語教育学会筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育フォーラム57号/PISA型学力を育てる 本人担当部分:「国語科でPISA型学力観を育てる」(P.28-P.42)2016

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育フォーラム57号/PISA型学力を育てる 本人担当部分:「セルフコントロールと大学生の間接評価としての学習成果との関係に関する一考察」(P.125-P.134)2016

    • Author(s)
      高木悠哉
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育フォーラム56号/アクティブ・ラーニングとは何か 本人担当部分:「主体的な「読み」の学習-「自分を読む」行為への深化を」(P.36-P.48)2015

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 看護のための「教育学」 本人担当部分:「第3章 教育評価」(P.32-P.42)2015

    • Author(s)
      鎌田首治朗
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 人間教育を視点にした教職入門2014

    • Author(s)
      中田正浩(編) 鎌田首治朗 担当部分:「第1章 教職への道-教育とは何か-(P.1-P.24)」「第10章 教員採用試験(P.255-P.277)」
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi