• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on educational practice to prevent school bullying

Research Project

Project/Area Number 26381252
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Kimura Kiso  茨城大学, 教育学部, 教授 (70241734)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新井 英靖  茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)
金丸 隆太  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (30361281)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords哲学対話 / いじめ / 学級づくり / 心理教育プログラム / 哲学対話教育 / 特別支援教育 / 心理教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate educational method to prevent bullying in primary and secondary school in Japan. The results is that whole school practice which based on psycho-educational program is so effective.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 英国におけるインクルーシブ学校の学校方針に関する検討2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 205-207

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「学級力」の基盤形成としての哲学リテラシー育成プログラム その42016

    • Author(s)
      木村競
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 65

    • NAID

      120006347684

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育と学校ソーシャルワーク2015

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      日本学校ソーシャルワーク学会10周年記念誌

      Volume: 1 Pages: 27-30

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 英国における「いじめ」問題に対する学校全体からのアプローチ2015

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 10 Pages: 49-59

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新しい中学生用いじめスクリーニング尺度開発:予備調査による妥当性検証2015

    • Author(s)
      金丸隆太
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 34 Pages: 239-248

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学級力」の基盤形成としての哲学リテラシー育成プログラム その32015

    • Author(s)
      木村競
    • Journal Title

      『茨城大学教育学部紀要(教育科学)』

      Volume: 64 Pages: 335-339

    • NAID

      120005604534

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校・地域・保護者が連携するために必要なこと2014

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 845 Pages: 4-10

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校におけるインクルーシブ授業と教科学習の意義2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校教員の自我状態と生徒対応の関係からの一考察2014

    • Author(s)
      菊池直人,金丸隆太
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 新しい特別支援教育のかたち2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      培風館
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi