• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Prospective Mathematics Teachers' Reflection on Lesson Practices at Professional School for Teacher Education

Research Project

Project/Area Number 26381277
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

KINONE Chikara  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (20557293)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords数学教師の省察 / 数学教師志望学生 / 教育実習
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify the characteristics of Japanese prospective mathematics teachers’ reflection on their own lesson practices at professional school for teacher education by qualitative data analysis.
Firstly, previous studies on mathematics teachers’ reflection on lesson practice at home and abroad were reviewed, and theoretical frameworks and analyzing methods for reflection of mathematics teachers and prospective mathematics teachers in japan were considered. Then, the qualitative analysis on the reflections of some teaching profession graduate students in teaching practice was conducted as case studies, based on the text data from post discussions of their lesson practice and their writing of reflection on the lesson practices.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 数学教師志望学生による授業実践についての省察に関する研究(2)―省察の過程に着目した教職大学院生の省 察に関する事例研究2016

    • Author(s)
      木根主税
    • Journal Title

      日本数学教育学会第49 回秋期研究大会発表集録

      Volume: - Pages: 459-462

    • NAID

      40021612436

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学教師志望学生による授業実践についての省察に関する研究(1):教育実習における教職大学院生Aの省察を事例として2016

    • Author(s)
      木根主税
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 22(1) Pages: 23-39

    • NAID

      130007580527

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 数学教師志望学生による授業実践についての省察に関する研究(2):省察の過程に着目した教職大学院生の省察に関する事例研究2016

    • Author(s)
      木根主税
    • Organizer
      日本数学教育学会 第49 回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教師志望学生による授業実践についての省察に関する研究(3):教職大学院生Cによる短期間での省察と長期間での省察の比較を通して2016

    • Author(s)
      木根主税
    • Organizer
      全国数学教育学会 第44 回研究発表会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教師志望学生による授業実践についての省察に関する研究(2):教育実習における教職大学院生B の省察を事例として2015

    • Author(s)
      木根主税
    • Organizer
      全国数学教育学会 第42回研究発表会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県、鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教師志望学生による授業実践についての省察に関する研究(1)―教育実習における教職大学院生Aの省察を事例として―2015

    • Author(s)
      木根主税
    • Organizer
      全国数学教育学会 第41回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-01-31 – 2015-02-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教師の教授的力量形成に関する予備的考察2014

    • Author(s)
      木根主税
    • Organizer
      全国数学教育学会 第40回研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2014-06-14 – 2014-06-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi