• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Development of Language Education as Liberal Arts in Medical School: Nurturing Autonomous Learners:

Research Project

Project/Area Number 26381283
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama Medical University

Principal Investigator

FUJIMORI Chihiro  埼玉医科大学, 医学部, 准教授 (10707657)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 種田 佳紀  埼玉医科大学, 医学部, 講師 (40610324)
伊澤 宜仁  埼玉医科大学, 医学部, 講師 (70760601)
渡辺 修一  埼玉医科大学, 医学部, 教授 (60138120)
永島 雅文  埼玉医科大学, 医学部, 教授 (40241319)
新津 守  埼玉医科大学, 医学部, 教授 (50251062)
ゴッドフリー チャド  埼玉医科大学, 医学部, 准教授 (70593557)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsカリキュラム開発 / ESPカリキュラム / 第二言語習得 / 学習要因 / 言語教育 / 協同授業 / i医学英語 / カリキュラム / ESP / 自律的学習 / 自己効力感 / 医学英語 / ESPプログラム / 連携と統合 / 統合カリキュラム / アカデミック・ライティング / 学習意欲 / 自律的学習者 / メタ認知 / メタ言語能力 / 自己モニタリング / 言語教育カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

Language is a means of both thinking and communication. My concern is how we design a language curriculum in higher education for developing learners’ competence to solve various problems creatively by using language. There was a chance to develop a language curriculum in a systematic way, connecting liberal arts education and medical education at a medical school. Some data was collected to witness what learners learn through the new curriculum. The results of the analyses for the outcomes of the new curriculum were presented at academic conferences in Japan and abroad. A textbook of medical English was edited with materials used in the classes gathered.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究はカリキュラム開発,言語習得,学習や動機づけなどに関する理論に基づいて,高等教育における教養教育と専門教育を結びつけた言語教育カリキュラムをデザインし,実践し,成果の検証を行なった。また、実際のカリキュラム内容(1年~4年)を具現化した「医学英語テキスト」を編纂した。更に、医学部における言語教育カリキュラムとして具体的に提示するのみならず,言語教育カリキュラムの開発と研究に際してのキーワードを示すことで,医学部以外の言語教育カリキュラム開発の研究および実践にも資する,より汎用性の高い研究となったと考える。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 高大接続に関する英語入試改革の問題点と具体的な検証の必要性2019

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Journal Title

      自律した学習者を育てる言語養育の探究

      Volume: 94 Pages: 56-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『メタ文法能力育成をめざしたカリキュラム開発:実践と教材開発を通したメタ文法カリキュラムの展望2015

    • Author(s)
      秋田喜代美・斎藤兆史・藤江康彦・藤森千尋・柾木貴之・王林峰・三瓶ゆき・大井和彦
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 54 Pages: 355-388

    • NAID

      120006550600

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における「ことばの教育」としての国語教育と英語教育の連携の可能性2015

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Journal Title

      中央教育研究所紀要 自律した学習者を育てる英語教育の探求 小中高大を接続することばの教育として

      Volume: 83 Pages: 19-29

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] メタ文法能力育成をめざしたカリキュラム開発:実践と教材開発を通したメタ文法カリキュラムの展望2015

    • Author(s)
      秋田喜代美・斎藤兆史・藤江康彦・藤森千尋・柾木貴之・王林峰・三瓶ゆき・大井和彦
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第54巻 Pages: 355-388

    • NAID

      120006550600

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における「ことばの教育」としての国語教育と英語教育の連携の可能性2015

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Journal Title

      中央教育研究所紀要「自律した学習者を育てる英語教育の探求」

      Volume: No.83 Pages: 19-29

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 文法学習に関わる要因の教科横断的検討―文法課題遂行と有用感・好意度・学習方略間の関連2014

    • Author(s)
      秋田喜代美・斎藤兆史・藤江康彦・藤森千尋・柾木貴之・王林峰・三瓶ゆき
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第53巻 Pages: 173-180

    • NAID

      120006550598

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] メタ文法カリキュラムの開発:中等教育における国語科と英語科を繋ぐ教科横断カリキュラムの試み2014

    • Author(s)
      斎藤兆史・秋田喜代美・藤江康彦・藤森千尋・柾木貴之・王林峰・三瓶ゆき
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第53巻 Pages: 255-272

    • NAID

      120005617723

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] イングランド初等・中等教育における自律的学習者の育成:形成的自己評価につながる「学習の自己モニタ2014

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Journal Title

      中央教育研究所紀要「自律した学習者を育てる英語教育の探求」

      Volume: No. 82 Pages: 63-77

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ESP Curriculum Outcomes at a Japanese Medical University: Analyses of TOEFL Scores and Student Questionnaires on Self-Efficacy2019

    • Author(s)
      Chihiro FUJIMORI
    • Organizer
      American Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 批判的思考力の育成を目指した英語リーディング授業2018

    • Author(s)
      種田佳紀、藤森千尋
    • Organizer
      日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ESPカリキュラムに関するデータ分析:アンケート調査とTOEFLスコア2018

    • Author(s)
      藤森千尋、渡辺修一、永島雅文、村越隆之、齋藤恵、新津守
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ESP Curriculum Outcomes at a Japanese Medical University: Analyses of TOEFL Scores and Student Questionnaires on Self-Efficacy2018

    • Author(s)
      Chihiro FUJIMORI
    • Organizer
      AAAL (American Association of Applied Linguistics)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ESP Reading Programs for Medical University Students2017

    • Author(s)
      Chihiro FUJIMORI
    • Organizer
      Associsation of American Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Portalnd, Oregon in USA
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ESP Reading Programs for Medical University Students: Medical Knowledge and English Language Integrated Learning2017

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Organizer
      Association of American Applied Linguistics
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Self-Efficacy in Writing for Japanese Medical Studies2017

    • Author(s)
      藤森千尋・伊澤宜仁・種田佳紀・Chad Godfrey
    • Organizer
      BC TEAL Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 縦と横に連携したESPカリキュラム2017

    • Author(s)
      藤森千尋・渡辺修一・永島雅文・村越隆之・斎藤恵・新津守
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習意欲・自己効力感・有用感・学習方略及び学業成果の関連2016

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      香川 サンポーホール高松 香川
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 医学英語授業における専門的知識と英語運用スキルのバランス2016

    • Author(s)
      藤森千尋、渡辺修一、永島雅文、村越隆之、中平健祐、川村勇樹、齋藤恵、新津守
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Place of Presentation
      大阪医科大学 大阪
    • Year and Date
      2016-07-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Willingness, Self-Efficacy, and Performance iEssay Writing Class2016

    • Author(s)
      Chihiro FUJIMORI
    • Organizer
      Association of American Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Orland, Florida in USA
    • Year and Date
      2016-04-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 医学英語リーディング授業における有用感・学習意欲・自己効力感・学習方略及びテスト得点の関連2015

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Organizer
      日本教育心理学会 (第57回 新潟大会)
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 医学英語プログラムの開発と評価2015

    • Author(s)
      藤森千尋・渡辺修一・永島雅文・村越隆之・中平健佑・川村勇樹・齋藤恵・新津守
    • Organizer
      日本医学教育学会 (第47回 新潟大会)
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Year and Date
      2015-07-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語ライティング授業における学習意欲・自己効力感・学習方略及びテストスコアの関連2014

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Organizer
      日本教育心理学会 第56回総会神戸大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ピア・フィードバックによる大学生ライティング授業における自己効力感・学習意欲・パフォーマンスの2014

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Organizer
      全国英語教育学会 第40回徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] メタ言語能力を育てる文法授業:英語科と国語科の連携2019

    • Author(s)
      秋田喜代美、斎藤兆史、藤江康彦
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 英語授業における話しことばの学習過程---正確さ・流暢さ・複雑さに基づく検討---2014

    • Author(s)
      藤森千尋
    • Total Pages
      337
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi