• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Script and Script Fading Procedures controlled by Tablet PC and it's apllication to child with ASD

Research Project

Project/Area Number 26381303
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionMeiji Gakuin University (2015-2016)
Iwate University (2014)

Principal Investigator

MIYAZAKI Makoto  明治学院大学, 心理学部, 教授 (60361036)

Research Collaborator Inoue Miyuki  
Kikuchi Mamoru  
Matuda Sachie  
Nozaki Manami  
Saito Emi  
Sawada Mayumi  
Simodaira Yayoi  
Sugimoto Mayuki  
Takahashi Akira  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsスクリプトおよびスクリプトフェイディング手続き / 自閉症スペクトラム障害 / 会話指導 / タブレット端末 / スクリプト / フェイディング / 特別支援教育 / 発達障害・情緒障害 / 会話指導法 / ソフトウェア開発 / スクリプトフェイディング
Outline of Final Research Achievements

Study objectives: The aims of the studies are to produce the tablet PC controlled presentation procedures by which Prompter fade in and out a script gradually,and to evaluate the effectiveness of script and script fading procedures used to teach a youth with autism to initiate social conversation. Structure of system: Using tablet PC, present system consists of a program for touch or remote control and a program for script and script fading procedures. Strength of this system: (1) Addition of vocal prompt which signal a presentation of scripts, (2) This presentation procedure is less intrusive and easy to play, (3) A decrease in the amount of works which is to write a series of scripts, (4) Making it possible to present contingently secondary reinforcers of which modalities are vocal and visual, (5) Recording performances automatically.The results of trainings using tablet PC indicates that this systems are effective in a youth with autism.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 障害のある青年への余暇としての調理指導の検討-共通工程のある3品目を繰り返した指導プログラムの効果-2016

    • Author(s)
      渡邊千尋・宮﨑眞
    • Journal Title

      明治学院大学心理学部付属研究所年報

      Volume: 9 Pages: 67-86

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] スクリプトおよびスクリプトフェイディング手続きによる会話の指導2015

    • Author(s)
      宮﨑眞
    • Journal Title

      岩手県特別支援教育ケース研究会紀要

      Volume: 36 Pages: 1-7

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉症児に対するコミュニュケーション・会話などの指導の実践研究4-教育現場における応用行動分析学的アプローチ-2015

    • Author(s)
      井上美由紀・松田幸恵・高橋晃・斎藤絵美・下平弥生・宮﨑眞
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 14 Pages: 489-502

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 広汎性発達障害幼児に対する早期集中行動介入の効果についての検討-直接介入と家庭療育への援助を独立変数として-2015

    • Author(s)
      高橋晃・宮﨑眞
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 14 Pages: 503-516

    • NAID

      120005617908

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末を使ったSSF手続きによる述語文の指導-自閉症スペクトラム児童に対するコミュニケーション指導2016

    • Author(s)
      杉本まゆき・宮崎眞・菊池護
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児童に対するタブレット端末を使ったS・SF手続きによる述語文の指導2016

    • Author(s)
      杉本まゆき・宮﨑眞・菊池護
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学・朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末をを活用した補助代替コミュニケーション指導-濁音、半濁音、拗音、促音の弁別入力と日常生活での活用-2015

    • Author(s)
      澤田眞美・杉本まゆき・宮﨑眞・菊池護
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 地域生活を目指したソーシャルスクリプトを用いた支援-様々な課題解決力を育む-2014

    • Author(s)
      若井広太郎・長澤正樹・白井理絵・佐竹真次・宮崎眞
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] スクリプトおよびスクリプトフェイディング手続きによる会話の指導2014

    • Author(s)
      宮﨑眞
    • Organizer
      コミュニケーション発達支援とスクリプト研究会第13回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属大塚特別支援学校
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 発達障害のある子/ない子の学校適応・不登校対応2017

    • Author(s)
      小野昌彦・布宮英明・佐藤基樹・伊藤陽子・井上文敏・関戸英紀・宮﨑眞・大場充・津久井進・花井英男
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 新・発達心理学ハンドブック2016

    • Author(s)
      田島信元・岩立志津夫・長崎勤を編者にして、宮﨑眞など。
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 社会的ライフスキルを育む-ソーシャルスクリプトによる発達支援-2015

    • Author(s)
      宮﨑眞
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      川島書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi