• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Satellite Resource Rooms for Children with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 26381318
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Otsuka Akira  静岡大学, 教育学部, 教授 (00233172)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山元 薫  静岡大学, 教育学部, 准教授 (00755944)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords通級による指導 / 特別支援教育 / 通級指導教室 / サテライト方式 / 発達障害 / 巡回指導 / 巡回型 / 校内支援体制
Outline of Final Research Achievements

①In Shizuoka Prefecture, we interviewed for the teacher of Satellite Type Resource Rooms for Children with Developmental Disabilities and we clarified about the result about Satellite Type Resource Rooms.
②For the board of education of all prefectures, and the board of education of 20 government-ordinance cities, we conducted question paper investigation about the enforcement situation of Satellite Type Resource Rooms for Children with Developmental Disabilities. From the self-governing body with a reply, we chose Okayama Prefecture, Hyogo Prefecture, and Nagano Prefecture, and conducted visit investigation to each board of education. The selected reason is that there was a Satellite Type or Round Type Resource Rooms. We clarified the structure and the feature of the Resource Rooms and I considered the system of the desirable Resource Rooms in the area.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2006年度の制度化以降、発達障害を対象とした通級による指導を受けている児童生徒数は高い増加率を示しているが、未だ他校通級の割合が高く、保護者の送迎が不可能な場合は制度を利用できないなど、課題が少なくない。サテライト方式の通級指導教室とは、通級担当教員が本務校に加え、週1~2日程度、サテライト校において指導を行う方式であり、そうした課題を解決するための有効な方策の一つである。本研究は、今後さらなる増加が予想される通級指導教室の設置のあり方を考えるうえで、とくに児童生徒・保護者の利便性の向上や担当教員の専門性の確保等の観点からの重要な示唆を提供できるものである。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2017 2016 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Round Type and Satellite Type Resource Rooms for Children : Effort of Okayama Prefecture, Hyogo Prefecture, and Nagano Prefecture2019

    • Author(s)
      大塚 玲 , 山元 薫
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 29 Pages: 228-235

    • DOI

      10.14945/00026372

    • NAID

      120006594609

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11404

    • Year and Date
      2019-03-27
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害児を対象としたサテライト方式の通級による指導の取り組み2017

    • Author(s)
      大塚 玲・大川純子・清水直子・石川 誠
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 217-225

    • NAID

      120006228176

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 静岡県におけるサテライト方式の通級による指導の現状と課題2016

    • Author(s)
      大塚玲・村上和穂
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 66 Pages: 13-25

    • NAID

      110010032615

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 静岡県におけるサテライト方式の通級による指導の現状と課題2014

    • Author(s)
      大塚玲・村上和穂
    • Organizer
      日本LD学会 第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi