• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the community model of the comprehensive and lifelong support program for children with autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 26381320
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Shinzo ISAWA  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (50324950)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡村 章司  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (00610346)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords自閉症スペクトラム / 支援プログラム / 包括的 / 生涯的 / 地域モデル / 自閉症 / 包括的・生涯的支援プログラム
Outline of Final Research Achievements

This study consisted mainly of the following three studies to develop the community model of comprehensive and lifelong support programs in children with autism spectrum disorder (ASD), (1) Study on research trends of behavioral interventions for children with ASD, (2) Case studies on long-term contents change of behavioral interventions for children with ASD, and (3) Examination of development examples of support program services to children with ASD in the community. These three studies suggested the need for hierarchy of support as the community model of support program for children with ASD, such as primary direct support in the homes and schools., secondary direct and indirect support by the community support resources., tertiary direct and indirect support by the tertiary specialized agencies; direct support for groups to core areas of ASD such as social communication, individual direct support to individual developmental tasks, and indirect support to school / family members.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム児における行動的介入内容の経年的な変化の事例的検討2017

    • Author(s)
      井澤信三・山本真也・山本多佳実
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 50 Pages: 29-36

    • NAID

      120005983659

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラムのある青年における外食場面のソーシャルスキル獲得と般化の検討-シミュレーション訓練とセルフマネジメント手続きを組み合わせた指導の効果-2016

    • Author(s)
      山本多佳実・井澤信三
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54 Pages: 179-187

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校知的障害特別支援学級の教育課程編成の調査研究-各教科等を合わせた指導の時間割への位置づけとその効果から-2016

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38 Pages: 341-350

    • NAID

      40020982375

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校知的障害特別支援学級の教育課程に関する実態調査-自立活動の時間割への位置づけとその効果から-2016

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三
    • Journal Title

      大和大学研究紀要

      Volume: 2 Pages: 73-78

    • NAID

      120006730807

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校のセンター的機能を活用した早期支援と関係機関との連携の実態:全国の特別支援学校への質問紙調査結果の分析から2015

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 74(5) Pages: 685-691

    • NAID

      40020604497

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高機能自閉症スペクトラムのある者における継続就労に関する検討-心理・精神的状態を観点として-2015

    • Author(s)
      池田浩之・井澤信三
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 56(5) Pages: 801-808

    • NAID

      40020784509

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム傾向が高い大学生の対処資源が将来志向コーピングに及ぼす影響2015

    • Author(s)
      市川哲・井澤信三・岡村章司
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 28 Pages: 63-71

    • NAID

      120005674899

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の親の自己成長感と障害受容2015

    • Author(s)
      野上美樹・小島道生・井澤信三
    • Journal Title

      発達障害支援システム学会

      Volume: 14(2) Pages: 69-78

    • NAID

      40020682105

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校のセンター的機能を活用した特別な支援が必要な就学前の子どもへの相談支援の取組-特別支援学校12校への面接調査から-2015

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三・大久保佳子
    • Journal Title

      大和大学研究紀要

      Volume: 1 Pages: 59-68

    • NAID

      120006730772

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 行動問題を示す発達障害児をもつ母親と教師の協働的アプローチにおける協議ツールの効果と支援行動の維持の検討2014

    • Author(s)
      岡本邦広・井澤信三
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 52(2) Pages: 115-125

    • NAID

      130005110548

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援教育における発達障害のある児童生徒へのアプローチ2014

    • Author(s)
      井澤信三
    • Journal Title

      デイケア実践研究

      Volume: 17(2) Pages: 58-63

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のセンター的機能を活用した発達障害児等への早期支援に係る実態調査-保健機関,療育機関との連携・協働の状況について-2014

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三・井上とも子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 23(3) Pages: 331-339

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害者におけるキャリア発達に関係する諸要因についての研究-職業科を有する知的障害特別支援学校高等部を対象に-2014

    • Author(s)
      椎橋克夫・井澤信三
    • Journal Title

      発達心理臨床研究(兵庫教育大学附属発達心理臨床研究センター)

      Volume: 20 Pages: 101-107

    • NAID

      40020098104

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Behavioral Intervention to Bring the Completing Tasks to a Student With Autism Spectrum Disorder2017

    • Author(s)
      ISAWA Shinzo
    • Organizer
      ABAI 11th Annual Autism Conference
    • Place of Presentation
      Puerto Rico
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of Behavioral Social Skills Training on Social Skills Related to Employment by an Autistic Adolescent2017

    • Author(s)
      YAMAMOTO Shinya & ISAWA Shinzo
    • Organizer
      ABAI 11th Annual Autism Conference
    • Place of Presentation
      Puerto Rico
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害に対する高校生のスティグマ-共生社会に向けたインクルーシブ教育のあり方の検討-(指定討論)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会(自主シンポジウム)
    • Place of Presentation
      香川国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラムのある高校生における「朝の準備行動」の指導研究2016

    • Author(s)
      山本多佳実・井澤信三
    • Organizer
      日本行動分析学会第34回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Year and Date
      2016-10-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症児における「他者からの挑発」に対する対処行動の指導2016

    • Author(s)
      山本真也・古田湧也・山本多佳実・東川博昭・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭での歯磨き時に行動問題を示す知的障害児における母親によるトークンエコノミー法適用への支援2016

    • Author(s)
      山本多佳実・古田湧也・山本真也・東川博昭・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校高等部における軽度知的障害のある生徒に必要となる指導内容の検討2016

    • Author(s)
      八木絵梨奈・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における授業コンサルテーションの有効性と教師自己効力感との関係の検討2016

    • Author(s)
      原康行・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児のコミュニケーション支援-集団学習において仲間と関わり合い,ともに育つために-(話題提供)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会(準備委員会シンポジウム)
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害・発達障害児へのセルフ・マネジメントによる支援-セルフ・マネジメントの有効性と課題-(指定討論)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会(自主シンポジウム)
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人期知的障害者の問題解決能力の形成に向けた学習支援-生涯学習機会での取り組みを通して-(指定討論)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会(自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育:これまでの10年,これからの10年(話題提供)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本発達障害学会第51回大会(実行委員会シンポジウム)
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 行動問題を示す自閉症児に対する保護者支援の在り方-必要な支援の要素を考える-(話題提供)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本発達障害学会第51回大会(自主シンポジウム)
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムのある人への包括的・生涯的な支援プログラムを考える(3)~保護者支援のあり方を通して~(企画・司会)2015

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校全体で取り組むユニバーサルデザイン教育の有効性~エビデンスに基づいた実践効果の検証について~(指定討論)2015

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] The effects of a script-fading procedure to promote reply behaviors and novel behaviors in social interaction among children with autism2015

    • Author(s)
      Yamamoto, S. & Isawa, S.
    • Organizer
      ABAI 8th International Conference
    • Place of Presentation
      KYOTO
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児におけるなぞなぞ回答行動を促進する手続きの検討2015

    • Author(s)
      山本真也・山本多佳実・井澤信三
    • Organizer
      日本行動分析学会第32回年次大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム幼児に対する就学準備支援プログラムの効果の検討2015

    • Author(s)
      山本真也・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムの教育実践2015

    • Author(s)
      井澤信三
    • Organizer
      日本発達障害学会第50回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校のセンター的機能を活用した保健・療育機関との連携についての実態調査~全国の特別支援学校へのアンケート調査結果から~2014

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三
    • Organizer
      日本LD学会第23回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高機能広汎性発達障害者における「相互性を高める会話スキル」の指導に関する研究2014

    • Author(s)
      石田多佳実・横田和樹・山口綾乃・東川博昭・山本真也・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回年次大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症児における「話しかけ方・終わり方」スキルの指導2014

    • Author(s)
      池島千恵美・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回年次大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児の話し合い行動の獲得にスクリプトフェイディングとトークンエコノミーが与える効果2014

    • Author(s)
      山本真也・石田多佳実・山口綾乃・横田和樹・東川博昭・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回年次大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校のセンター的機能を活用した早期支援-来校による相談、保育所・幼稚園への巡回相談の状況について-2014

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三・後上鐵夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回年次大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 成人期に診断を受けた高機能広汎性発達障害者の相談支援の分析(1)~自己理解に関する発話内容の経過~2014

    • Author(s)
      稲葉綾乃・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回年次大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症生徒における携帯電話での応答スキル獲得と般化の検討2014

    • Author(s)
      石田多佳実・井澤信三
    • Organizer
      日本行動分析学会第32回年次大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2014-06-27 – 2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児におけるボールを投げる行動と捕る行動に対する介入効果の検討2014

    • Author(s)
      山本真也・石田多佳実・井澤信三
    • Organizer
      日本行動分析学会第32回年次大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2014-06-27 – 2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 発達障害事典(日本LD学会編)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Total Pages
      613
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 発達障害支援ハンドブック(下山晴彦・村瀬嘉代子・森岡正芳編著)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Total Pages
      560
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 発達障害研究と実践のための医学診断/福祉サービス/特別支援教育/就労支援(日本発達障害学会監修)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 発達障害の人の転職ノート(石井京子・池嶋貫二・林哲也編著)2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      弘文堂
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] ケースで学ぶ行動分析学による問題解決2015

    • Author(s)
      井澤信三
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育総論(改訂新版)2015

    • Author(s)
      井澤信三
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi