• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating competency through visualization of behavior observation skills of kindergarten teachers using clickers

Research Project

Project/Area Number 26381331
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokkaido Bunkyo University

Principal Investigator

Gotoh Mamoru  北海道文教大学, 人間科学部, 教授 (00002478)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小田 進一  北海道文教大学, 人間科学部, 教授 (20310104)
川端 愛子  北海道文教大学, 人間科学部, 講師 (60584034)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords行動観察力 / 保育者支援 / クリッカー / ペンギンメソッド / 可視化グラフ / インクルーシブな保育 / 母親アドバイザー / 教育支援 / 幼稚園教師 / 振り返り / クリッカ-
Outline of Final Research Achievements

This research looks at behavior observation skills as teacher skills for children with attending difficulties, an important challenge in school settings. Here, two points are focused on as behavior observation skills of kindergarten teachers: ability to grasp behavior of children from a relational perspective, and ability to grasp child behavior within the overall flow.
In the primary research, efforts were made to read off the behavior observation skills of kindergarten teachers from visualization materials using clickers. The secondary research was carried out as four studies taking the day care setting into account. Thus, a comparative analysis was conducted between day care workers and experts, and as a result it was shown that the day care worker group tends to be episode focused, while the experts tend to be context focused.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results) Presentation (13 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ICTを活用した母性看護学実習プログラム開発2017

    • Author(s)
      小塀ゆかり・川端愛子・多賀昌江・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 119-130

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] クリッカーを活用した保育者支援に関する方法論的検討の試み2017

    • Author(s)
      川端愛子・和島真理・片倉裕子・植木克美・中島 平・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 51-57

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] クリッカーを活用した授業開発に関する研究2017

    • Author(s)
      西野美穂・川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学論集

      Volume: 18 Pages: 59-66

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 母親アドバイザーを活用した母性看護学実習プログラム開発2016

    • Author(s)
      川端愛子・小塀ゆかり・多賀昌江・片倉裕子・後藤 守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 16 Pages: 33-44

    • NAID

      40021403020

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学院における現職教員の資質向上に資する教育プログラムの開発2016

    • Author(s)
      植木克美・戸田まり・渡部信一・中島 平・川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 16 Pages: 73-87

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニングに関する実践的研究2016

    • Author(s)
      高木俊明・後藤広太郎・後藤 守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 16 Pages: 15-28

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 昭和30年代北海道特殊教育における学校教師のライフストーリー2016

    • Author(s)
      植木克美・後藤 守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 16 Pages: 45-54

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子育て・教育支援プログラムの分析評価法の探求 -関係力育成プログラムとPF-NOTEプロトタイプの活用を通して-2016

    • Author(s)
      川端愛子
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第40号 Pages: 15-28

    • NAID

      120005855074

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] へき地保育所におけるインクルーシブな保育環境に関する研究―気になる子どもを取り巻く保育の場と構成メンバーの分析を通して-2016

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・後藤広太郎
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第40号 Pages: 41-53

    • NAID

      120005855076

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用したこれからの保育実践研究-クリッカーを活用した「ペンギンメソッド」の 研究を素材にして-2015

    • Author(s)
      小田進一・川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      子どもロジー(北海道子ども学会)

      Volume: Vol.19 Pages: 113-119

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] インクルーシブな保育の実践者における行動観察力の可視化 ―熟達者の行動観察力の可視化資料との比較分析を通して―2015

    • Author(s)
      川端愛子
    • Journal Title

      北海道児童青年精神保健学会研究誌

      Volume: 第29号 Pages: 38-46

    • NAID

      40020686095

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] クリッカーを活用したピアノ初心者の技術習得に関する研究2015

    • Author(s)
      西野美穂・川端愛子・小田進一・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学論集

      Volume: 第16号 Pages: 151-161

    • NAID

      110009908056

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼稚園教師の行動観察力の可視化に関する研究-科研費による研究推進のためのパイロットスタディ-2014

    • Author(s)
      川端愛子・小田進一・小西悦子・後藤 守ほか14名
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 第15号 Pages: 23-36

    • NAID

      40021402973

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] インクルーシブな保育に求められる保育者の特性2017

    • Author(s)
      後藤 守・後藤広太郎・川端愛子・植木克美
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場他
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者対応を通した小学校中堅教師の専門性の生成と継承2017

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場他
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを活用した保育者支援に関する方法論的検討2017

    • Author(s)
      川端愛子・片倉裕子・植木克美・後藤 守
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第1回研究大会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブな保育に求められる保育者像に関する研究2017

    • Author(s)
      後藤 守・後藤広太郎・川端愛子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第1回研究大会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] クリッカーを活用した北海道文教大学における「母性看護学実習」の新しい試み2016

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・小塀ゆかり・多賀昌江・片倉裕子・中島 平
    • Organizer
      東北・北海道心理学会第12回合同大会、
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] これからのインクルーシブな保育実践に求められる行動観察力2016

    • Author(s)
      川端愛子・小田進一・後藤 守・後藤広太郎・植木克美・中島 平・渡部信一
    • Organizer
      東北・北海道心理学会合同大会第12回合同大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育臨床における実践的学びを通した学生支援の試み-母親アドバイザーの視点をベースとして-2015

    • Author(s)
      川端愛子・齋藤修子・平井 梓・山崎メラニー・後藤 守
    • Organizer
      第13回日本福祉心理学会年次大会
    • Place of Presentation
      東京福祉大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者対応における若手教師の成長と世代継承-若手教師のふりかえりを通して-2015

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演.
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] クリッカーを活用した幼稚園教師の行動観察力の可視化(Ⅱ)2015

    • Author(s)
      川端愛子・小田進一・植木克美・後藤 守
    • Organizer
      日本教育心理学会総会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 子育て支援活動の場を通した学生支援の試み2015

    • Author(s)
      川端 愛子 ・ 後藤 守・ 植木 克美
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] クリッカーを活用した幼稚園教師の行動観察力の可視化 -学生たちの保育支援場面のビデオ分析を通して-2015

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・小田進一・小西悦子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 文教ペンギンメソッド」による子育て支援2014

    • Author(s)
      川端 愛子・後藤 守・齋藤 修子・平井 梓・後藤 広太郎
    • Organizer
      日本福祉心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2014-12-06 – 2014-12-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 関係力育成プログラムを支えるバックグラウンド・ミュージック-クリッカーを活用した幼稚園教師の可視化資料を通したBGMの特性分析-2014

    • Author(s)
      川端愛子・小西悦子・小田進一・後藤 守
    • Organizer
      北海道心理学会第61回大会
    • Place of Presentation
      小樽商科大学札幌サテライト
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道文教大学

    • URL

      http://www.do-bunkyodai.ac.jp

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi