• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on proactive career education / support model development at university

Research Project

Project/Area Number 26381343
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Nakagawa Yoko  立命館大学, 共通教育推進機構, 教授 (70290608)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsキャリア教育 / キャリアデリバリー論 / セグメント / 社会的認知要因 / 予期的社会化 / 担当者の専門性 / カリキュラム・マネジメント / キャリアサービス体制 / 専門性 / プロアクティブな支援モデル / 大学生のキャリア教育
Outline of Final Research Achievements

For the purpose of constructing a proactive carrier delivery model suitable for Japanese universities, we examined the following points. First, on criteria for segmenting students who need to be potentially assisted by self-assessment type. Next, I examined the current career education program as a case for the purpose of application to practice. Whether the set segment criteria can potentially identify students who need assistance and whether they can provide the appropriate career services to them.
In addition, we have grasped the current situation and extracted issues to be studied for the education and support system necessary for transforming career education / support from reactive type to proactive type.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] キャリア支援担当者の現状と課題:専門性の視点から2018

    • Author(s)
      中川洋子
    • Journal Title

      広島大学マネジメント学会『ディスカッションペーパーシリーズ』

      Volume: -

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初年次生向けプロアクティブキャリア教育の効果と運営上の課題2018

    • Author(s)
      中川洋子
    • Journal Title

      広島大学マネジメント学会『ディスカッションペーパーシリーズ』

      Volume: -

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 産学連携型PBL授業の教育効果に関する考察:同質性の高いグループ構成のケース2017

    • Author(s)
      中川洋子
    • Journal Title

      広島大学マネジメント学会 『ディスカッションペーパーシリーズ』

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 産学連携型PBL授業の低年次生への教育効果に関する考察:学習効果とキャリア教育効果の側面から2017

    • Author(s)
      中川洋子
    • Journal Title

      広島大学マネジメント学会 『ディスカッションペーパーシリーズ』

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 立命館大学のキャリア支援領域におけるピア・サポート:JA活動を「キャリア参入期」の活動と捉えて2016

    • Author(s)
      中川洋子
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 16号 Pages: 37-53

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 全学型キャリア教育科目の実践課題と展望:教養教育におけるカリキュラム・マネジメントと実践者を取り巻く課題の検討2018

    • Author(s)
      中川洋子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 産学連携 PBL のサポート科目を通じた学習支援の検討2018

    • Author(s)
      長田尚子・森田泰暢・江口瑛子・中川洋子
    • Organizer
      日本教育工学会・研究会(高等教育における学習支援・学習環境・FD・SD)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コーオプ教育における問題発見・課題解決型活動の支援に関する考察2017

    • Author(s)
      長田尚子,江口瑛子,森田泰暢,中川洋子
    • Organizer
      第 23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府.京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi