• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Relationship between Ability of Nursing Teachers in Demonstrating Nursing Skills and Their Language Used in the Demonstration

Research Project

Project/Area Number 26463242
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionSuzuka University of Medical Science (2015-2017)
Aichi Prefectural University (2014)

Principal Investigator

OTSU HIROKO  鈴鹿医療科学大学, 看護学部, 教授 (70269637)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKAI Michiko  鈴鹿医療科学大学, 看護学部, 准教授 (60726503)
NAKAMURA Miki  鈴鹿医療科学大学, 看護学部, 助教 (70741255)
MITSUI Hiroko  鈴鹿医療科学大学, 看護学部, 助教 (80741272)
HAYASHI Akiko  鈴鹿医療科学大学, 看護学部, 助教 (90741257)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords看護技術 / 演示 / 指導言語 / オノマトペ / 寝衣交換 / イメージ明瞭性 / 看護教員 / 学内演習
Outline of Final Research Achievements

PURPOSE: To obtain suggestions about demonstrative methods in which instructive language is effectively used, by elucidating how students perceive the demonstration performed by teachers in nursing skill practices and by clarifying the characteristics of language used by teachers during the demonstration. METHOD: Survey by questionnaires, qualitative descriptive studies and quasi-experimental studies. RESULT: The students’ perception about the demonstration by teachers was affirmative. The teachers used words related to technical elements, safety, comfort, and consideration to patients, in many occasions. In case of learning a replacement skill of sleepwear, the use of onomatopoeia in the demonstration by teachers significantly increased the level of acquisition of skill by student. DISCUSSION: This study shows that the active use of onomatopoeia and metaphorical expressions was effective in letting students acquire skills during nursing skill practices.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 教員が看護技術の演示で用いている指導言語の特徴2017

    • Author(s)
      中村美起、大津廣子、中井三智子、三井弘子、林暁子
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: 1 Pages: 125-133

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護技術のデモンストレーションを見学した学生が認知した言葉のテキストマイニング分析2017

    • Author(s)
      三井弘子、大津廣子、中井三智子、中村美起、林暁子
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: 1 Pages: 135-144

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員によるデモンストレーションを取り入れた看護技術演習衣対する学生の認識2016

    • Author(s)
      林暁子、大津廣子、中井三智子、中村美起、三井弘子
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: 1 Pages: 65-72

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 寝衣交換技術の演示時の指導言語にオノマトペを用いた効果2017

    • Author(s)
      大津廣子・中村美起・林暁子・三井弘子・中井三智子
    • Organizer
      日本看護研究学会第43回学術集会
    • Place of Presentation
      愛知(東海市芸術劇場・日本福祉大学)
    • Year and Date
      2017-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 看護技術の演示時に用いるオノマトペと比喩に関する学生の認識2017

    • Author(s)
      三井弘子・大津廣子・中井三智子・中村美起・林暁子
    • Organizer
      第21回日本看護研究学会東海地方会学術集会
    • Place of Presentation
      三重(三重大学医学部看護学科)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 寝衣交換技術の演示時の説明とイメージ明瞭性の検討2017

    • Author(s)
      大津廣子、中村美起、林暁子、三井弘子、中井三智子
    • Organizer
      第37回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員が看護技術の演示の説明で使用している言葉の特徴2016

    • Author(s)
      中村美起・大津廣子・中井三智子・三井弘子・林暁子
    • Organizer
      第36回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京(東京国際フォーラム)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 看護技術の学内演習に対する学生の認識2016

    • Author(s)
      林暁子、大津廣子、中井三智子、中村美起、三井弘子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京(京王プラザホテル)
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 看護技術のデモンストレーションにおける「印象に残った言葉」「理解できない言葉」2016

    • Author(s)
      三井弘子、大津廣子、中井三智子、中村美起、林暁子
    • Organizer
      第42回日本看護研究学会学術集会
    • Place of Presentation
      つくば市(つくば国際会議場)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 看護技術の動作がイメージできる言葉2016

    • Author(s)
      中井三智子、大津廣子、三井弘子、林暁子、中村美起、
    • Organizer
      第42回日本看護研究学会学術集会
    • Place of Presentation
      つくば市(つくば国際会議場)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi