• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ideal way of Kampo education in nurse education-Including development of teaching materials and teaching methods-.

Research Project

Project/Area Number 26463248
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionKagawa Prefectural College of Health Sciences

Principal Investigator

SHIOTA ATSUKO  香川県立保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (90221291)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 榮 玲子  香川県立保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (80235134)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords漢方教育 / 看護基礎教育 / アクティブラーニング / 漢方教育教材 / フィジカルアセスメント
Outline of Final Research Achievements

The essence of Kampo education incorporated in the 2017 nursing science education model core curriculum.① Examination 4 examinations that judge the testimony in Oriental medicine.② Cases of non-disease of Kampo that understanding is understood by incorporating as physical assessment.③In terms of concept, mind and body, and holistic medical care, it is necessary to educate not only nursing but also multi-skills, while multi-team medical care is promoted and multi-sector collaboration progresses leading to improvement of the quality of nursing. ④ A sense of mission, Kampo is to be active also in the physical and mental ill health of the medical staff who work too much from challenging.
Based on this finding, we developed PowerPoint teaching materials and devised a card game that applied the jigsaw method to make it easy to understand. It will be released free of charge on the homepage of our university.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成29年看護学教育モデル・コア・カリキュラムに「主な和漢薬(漢方薬)の作用、機序,適応、有害事象及び看護援助を説明できる。」という一文が盛り込まれたが、未だ看護基礎教育にふさわしいテキスト、教育手法は確立していない。漢方医学における未病の概念、全人的医療、「四診」というフィジカルアセスメント、鍼灸・経絡の理論、「養生」は看護に必ずや活きる。
全国の看護系大学、看護学生へのアンケートをもとに、パワーポイント教材を作成し、理解しやすいようジグソー法を応用したカードゲームを考案した。本学のホームページ上で無料公開する予定であり、テキストの作成も考えている。看護系大学、専門学校等で役立ててほしい。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Presentation (9 results) (of which Invited: 6 results)

  • [Presentation] ケアを受ける人もケアする人も笑顔に! ~東洋医学的アセスメントと女性疾患の漢方治療~2018

    • Author(s)
      塩田敦子
    • Organizer
      多職種セミナー「漢方を知ろう」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 看護基礎教育に漢方の考え方を活かす-アンケート結果からみる全国の看護系大学における漢方教育の現状-2017

    • Author(s)
      塩田敦子
    • Organizer
      第68回日本東洋医学会学術総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] いのちを繋ぐ女性のからだとこころの健康のために-漢方の知恵とアセスメントを活かす-2017

    • Author(s)
      塩田敦子
    • Organizer
      平成29年度香川県栄養士会生涯教育研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの看護に活かす漢方の知識と知恵2017

    • Author(s)
      塩田敦子
    • Organizer
      第48回日本看護学会-看護教育-集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 漢方教育の看護基礎教育への導入について-全国の看護系大学へのアンケート調査結果より-2017

    • Author(s)
      塩田敦子,榮玲子
    • Organizer
      日本看護教育学会第27回学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護基礎教育における漢方教育のあり方-アンケート結果からみる全国の漢方教育の現状と本学の試み-2016

    • Author(s)
      塩田敦子
    • Organizer
      第8回看護系漢方教育研究会
    • Place of Presentation
      京都府京都市
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 看護基礎教育に漢方の考え方を活かす!-アンケート結果からみる全国の漢方教育の現状と本学の試み-2016

    • Author(s)
      塩田敦子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京都新宿区
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 看護師教育における漢方教育の試み2015

    • Author(s)
      塩田敦子
    • Organizer
      第66回日本東洋医学会学術総会
    • Place of Presentation
      富山市
    • Year and Date
      2015-06-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] がんばる医療者の強い味方-漢方を知ろう2014

    • Author(s)
      塩田 敦子
    • Organizer
      第18回日本看護管理学会学術集会
    • Place of Presentation
      松山市
    • Year and Date
      2014-08-29 – 2014-08-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi