• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Making of the teacher training programs to improve environmental literacy by using Acquiring Patterns in Nature.

Research Project

Project/Area Number 26560099
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionNagoya Women's University

Principal Investigator

Ogura Ikuo  名古屋女子大学, 文学部, 准教授 (30707865)

Research Collaborator SHIMONO Hiroshi  国立教育政策研究所, 名誉所員
HATOGAI Tarou  国立教育政策研究所, 名誉所員
OKAMOTO Yasuhiko  岡山理科大学, 教職学芸員センター長 (10367245)
HUJIMOTO Yoshihiro  国立教育政策研究所, 学力調査官 (60173473)
YAMASITA Hiroyuki  岡山理科大学, 教育学部, 講師 (10781099)
TAKAHASHI Tetuya  名古屋女子大学, 文学部・児童教育学部, 准教授 (30781702)
INOUE YOshiaki  岐阜県博物館, 学芸部教育普及係学芸業務専門職
FURUTA Yasushi  岐阜市立鷺山小学校, 校長
SENDOU Katuhiko  岐阜市立長森南小学校, 教頭
FUNATO Satoshi  郡上市立大和北小学校, 教頭
WATANABE Hiroki  加茂郡八百津町立八百津中学校, 教諭
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords自然のパターンの把握 / 比較・観察が可能な事象 / 関連性を持つ事象 / 変化を読み取ることが可能な事象 / 環境リテラシー / 科学的能力や態度 / 現職教員研修プログラム / 博物館や水族館の研修 / パターン把握 / 現職教員プログラム / 自然観察 / 博物館 / 季節みつけ / 野外学習プログラム
Outline of Final Research Achievements

Using Acquiring Patterns in Nature (for some comparable and observable phenomenon, the phenomenon with the relation and a phenomenon possible to read a change.), we made the teacher training programs to improve environmental literacy. It was possible to improve the environment literacy (the scientific ability and attitude as which can be recognized in perceiving phenomenon, a natural change and relations between nature and human beings).
And we verified this method is also more effective for training in the museum and the aquarium.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Presentation (9 results)

  • [Presentation] パターン把握を通して環境リテラシーを高める現職教員プログラムの作成-自然の観察を通して-2017

    • Author(s)
      小椋郁夫
    • Organizer
      日本生物教育学会第101回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 長良川・揖斐川水系の自然~パターン把握を通して環境リテラシーを高めるために~2016

    • Author(s)
      小椋郁夫
    • Organizer
      日本共生科学会・岐阜県博物館公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      岐阜県博物館
    • Year and Date
      2016-02-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] パターン把握を通して環境リテラシーを高める現職教員研修プログラムの「作成~大学キャンパスの季節見つけを通して2016

    • Author(s)
      小椋郁夫
    • Organizer
      日本生物教育学会第100回全国大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2016-01-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] パターン把握を通して環境リテラシーを高める現職教員プログラムの作成-長良川研修を通して-2016

    • Author(s)
      小椋郁夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 5mひもを使って、簡易ベルトトランセクト法を取り入れた植物観察「長良川上流、中流、下流の植物観察」を例として2016

    • Author(s)
      井上好章
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境リテラシーを高める現職教員プログラム-長良川上中下流の水生生物の観察を通して-2016

    • Author(s)
      千藤克彦
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] パターン把握を通して環境リテラシーを高める現職教員研修プログラムの「作成~校庭の自然の観察を通して~2015

    • Author(s)
      小椋郁夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] パターン把握を通して環境リテラシーを高める現職教員プログラムの作成(その2)2015

    • Author(s)
      小椋郁夫
    • Organizer
      日本生物教育学会第96回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2015-01-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] パターン把握を通して環境リテラシーを高める現職教員プログラムの作成(その1)2014

    • Author(s)
      小椋郁夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回東海支部大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi