• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Utilization of 'Waza-Gengo (Craft Language)' to Foster Physical Education Teachers and Sports Leaders as Continuous Learning Professionals

Research Project

Project/Area Number 26560332
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

IWATA Yasushi  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (60213295)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤田 育郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (90608027)
平野 吉直  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (40293534)
結城 匡啓  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (90302398)
谷塚 光典  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30323231)
安達 仁美  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30506712)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教師教育 / 教員養成 / 教育実習 / 保健体育科教育 / わざ言語 / 指導ことば / スポーツ指導者 / 言葉かけ / コツ / 教員
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to develop a curriculum to foster physical education teachers and sports leaders as professionals who continue to learn while utilizing 'Waza-Gengo (Craft Language)'.
We clarified the following three points. (1) We revealed the characteristics of "instructional words" that physical education major students in a teacher training program could think. (2) Focusing on "instructional words", we verified the effects in simulated classes of a method course intended to train the viewpoint. (3) In demonstration lessons on apparatus gymnastics in a content area subject course for physical education, we described cases as a target for the results of actual classes.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 運動学習の促進に向けた「指導言語」の有用性に関する積極的体験:教員養成段階の実技演習における事例的検討2017

    • Author(s)
      岩田靖・藤田育郎
    • Journal Title

      長野体育学研究

      Volume: 23 Pages: 19-29

    • NAID

      120007099427

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] スマッシュ技能の習得に向けた教材・教具の開発:体育授業におけるバドミントンの学習指導に向けた基礎的研究2017

    • Author(s)
      鈴木海平・藤田育郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 135-144

    • NAID

      120007100892

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校段階における走り幅跳びの学習指導に関する検討:跳躍動作のキネマティクス分析を通して2017

    • Author(s)
      吉田陽平・中曽根佑哉・井出大樹・藤田育郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 145-156

    • NAID

      120007100893

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 体育授業における「指導ことば」に対する視点の育成2017

    • Author(s)
      藤田育郎・高山幸一
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 42 Pages: 1-4

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校低学年段階における捕球技能の学習指導-ボールゲーム授業におけるゴロ捕球動作に着目して-2016

    • Author(s)
      藤田育郎・丸山真央・下郷貴広
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 9 Pages: 205-216

    • NAID

      120007101376

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成段階の保健体育専攻学生が用いる「指導ことば」の特徴-e-Learningによる体育模擬授業のリフレクション課題を通して-2016

    • Author(s)
      浅井雅大・藤田育郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 9 Pages: 71-79

    • NAID

      120007101383

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 攻守一体プレイのネット型ゲームの教材づくりに向けて2015

    • Author(s)
      岩田靖
    • Journal Title

      体育科教育(特集「攻守一体プレイのネット型ゲームの可能性」)

      Volume: 2015年9月号 Pages: 14-17

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ダブルバウンド・テニス」の教材づくり2015

    • Author(s)
      井浦徹・中塚洋介・山岸真大・岩田靖
    • Journal Title

      体育科教育(特集「攻守一体プレイのネット型ゲームの可能性」)

      Volume: 2015年9月号 Pages: 36-39

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成段階の保健体育専攻学生が用いる指導ことばの特徴-e-Learningによる模擬授業のリフレクション課題を通して-2015

    • Author(s)
      藤田育郎・谷塚光典・結城匡啓・安達仁美・岩田靖・平野吉直
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 29(4) Pages: 29-32

    • NAID

      130006655758

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 体育授業における「指導ことば」に対する視点の育成2017

    • Author(s)
      藤田育郎・高山幸一
    • Organizer
      日本教育メディア学会2016年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 跳躍種目における助走リズムの学習指導に関する検討2016

    • Author(s)
      吉田陽平・藤田育郎
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校段階における走り幅跳びの学習指導に関する検討2016

    • Author(s)
      藤田育郎・吉田陽平
    • Organizer
      日本体育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪体育大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成段階の保健体育専攻学生が用いる指導ことばの特徴-e-Learningによる模擬授業のリフレクション課題を通して-2015

    • Author(s)
      藤田育郎・谷塚光典・結城匡啓・安達仁美・岩田靖・平野吉直
    • Organizer
      平成26年度第4回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部(長野市)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] ボール運動の教材を創る-ゲームの魅力をクローズアップする授業づくりの探究-2016

    • Author(s)
      岩田靖
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] よい体育授業を求めて-全国からの発信と交流-2015

    • Author(s)
      岩田靖・高橋健夫・岡出美則・友添秀則ほか
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi