• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Connectionist Study of Second Language Acquisition: Verified by Two Different Simulators

Research Project

Project/Area Number 26580105
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

ISHIZAKI Takashi  山形大学, 大学院教育実践研究科, 准教授 (20323181)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中西 達也  山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (10217771)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords第二言語習得理論 / コネクショニズム / シミュレーション / バイリンガル / 第二言語習得 / 言語カテゴリーの境界線
Outline of Final Research Achievements

This study is aimed at demonstrating a way of connectionist simulation for SLA studies. For the SLA simulation, two languages like Japanese and English need to be converted into binary signals based on the same common format. Therefore, as one of the main purposes of this study, a common format was proposed. Another main purpose of this study is utilizing two different computer simulators to conduct the SLA simulation. Verified by these simulators, some aspects which the conventional simulator had overlooked were revealed in this study.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 日本語と英語のバイリンガルによる統語の学習:コネクショニストモデルによるシミュレーション2017

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 37 Pages: 1-12

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 第二言語学習者における言語カテゴリーの境界線:コネクショニストモデルによるシミュレーション2016

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 36 Pages: 1-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] バイリンガルにおける言語カテゴリーの境界線:コネクショニストモデルによるシミュレーション2015

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 35 Pages: 1-13

    • NAID

      40020508382

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語と英語のバイリンガルによる統語学習のシミュレーション:コネクショニストモデルを応用した第二言語習得研究2016

    • Author(s)
      石崎 貴士, 中西 達也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語学習者の言語カテゴリーにおける境界線:コネクショニストモデルを応用したシミュレーション2015

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] コネクショニスト・モデルを応用したバイリンガル研究:言語カテゴリーにおける境界線のシミュレーション2014

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      徳島大学常三島キャンパス(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi