• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of classlevel social capital on disparity repression in the classroom

Research Project

Project/Area Number 26590193
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Hiramatsu Yoshiki  愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (00335879)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 城戸 茂  愛媛大学, 教育学部, 教授 (00591091)
倉本 哲男  愛知教育大学, 教育実践研究科, 教授 (30404114)
露口 健司  愛媛大学, 教育学部, 教授 (70312139)
増田 健太郎  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (70389229)
諏訪 英広  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (80300440)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会関係資本 / 教育学 / 学級経営 / ソーシャル・キャピタル
Outline of Final Research Achievements

This research project has clarified the effects of classroom-level social capital on the improving the group-level learning motivation of children who belong to the classroom and suppressing disparity the group-level learning motivation of their.In addition, this reseach project has described the process of building social capital. According to observation research on two types teachers-high level social capital classroom and low level social capital classroom, it found that the difference of the two teachers is on the revoicing behavior.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 児童を取り巻く「つながり」と学意欲の関係2016

    • Author(s)
      藤田奈津子・露口健司・城戸茂・平松義樹
    • Journal Title

      小学校区においてソーシャル・キャピタルを醸成する教育政策の探究

      Volume: 3 Pages: 71-80

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] データを活用した学校改善の実践的研究-つながり醸成に焦点をあてた学力向上事例を中心に-2016

    • Author(s)
      山口定伸・露口健司
    • Journal Title

      小学校区においてソーシャル・キャピタルを醸成する教育政策の探究

      Volume: 3 Pages: 59-70

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級における「つながり」は学習意欲の格差を抑制できるか? -ソーシャル・キャピタルの視点からの分析-2015

    • Author(s)
      露口健司
    • Journal Title

      九州教育経営学会

      Volume: 21 Pages: 27-34

    • NAID

      40020547597

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ソーシャル・キャピタルの効果性と短期変容可能性2016

    • Author(s)
      露口健司
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもをとりまく「つながり」と学ぶ意欲の関係2015

    • Author(s)
      藤田奈津子・露口健司
    • Organizer
      九州教育経営学会
    • Place of Presentation
      福岡市立舞鶴小学校 福岡県福岡市
    • Year and Date
      2015-01-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもを取り巻く「つながり」と学習意欲の関係-ソーシャル・キャピタル論的アプローチ-2014

    • Author(s)
      露口健司
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学 東京都小金井市
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] つながりを深め子どもの成長を促す教育学-信頼関係を築きやすい学校組織・施策とは-2016

    • Author(s)
      露口健司
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi