• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploratory research for assessment approach of individual progress by classroom data in undergraduate school education

Research Project

Project/Area Number 26590196
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionNagasaki International University (2016)
Kansai University of International Studies (2014-2015)

Principal Investigator

hashimoto tateo  長崎国際大学, 公私立大学の部局等, 教授 (00112368)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大塚 雄作  独立行政法人大学入試センター, 独立行政法人大学入試センター, 教授 (00160549)
山地 弘起  独立行政法人大学入試センター, 独立行政法人大学入試センター, 教授 (10220360)
劉 卿美  長崎大学, 言語教育研究センター, 教授 (00346941)
松本 優花里 (橋本優花里 / 松本 優花里(橋本優花里))  長崎県立大学, 地域創造学部, 教授 (70346469)
川越 明日香  長崎大学, 大学教育イノベーションセンター, 助教 (00711962)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords授業改善 / 教学IR / 初年次教育 / 直接評価と関節評価 / アクティブラーニング / 個の変容 / 学修成果の可視化 / 成績評価 / 学生理解
Outline of Final Research Achievements

We used communication card and group discussion method in our classroom to foster students’ voluntary and active learning, and collected data from the card and student's performance. As a result of analyzing data, we found out that reply on the communication card and feedback on performance by teacher encouraged students to participate classroom. Therefore, such kind of data which collected during a class room showed a change of student explicitly. Furthermore, it revealed that individual progress was showed more precisely when the data was made connection with other data which a university has, for example, student's survey.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 授業改善のためのConnected Data Systemの構築に向けた基礎研究2017

    • Author(s)
      橋本健夫・川越明日香
    • Journal Title

      長崎国際大学論叢

      Volume: 17 Pages: 39-50

    • NAID

      120006328627

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育の現代的課題に対する小・中学校教員の理解2017

    • Author(s)
      橋本健夫・橋本優花里
    • Journal Title

      長崎国際大学論叢

      Volume: 17 Pages: 51-61

    • NAID

      120006328628

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国大学におけるラーニングコミュニティ及びティーチングコミュニティ2016

    • Author(s)
      劉卿美・橋本優花里・橋本健夫・川越明日香
    • Journal Title

      大学教育イノベーションセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 25-33

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国大学におけるラーニングコミュニティ及びティーチングコミュニティ2016

    • Author(s)
      劉 卿美、橋本優花里、川越明日香、橋本健夫
    • Journal Title

      長崎大学大学教育イノベーションセンター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 25-34

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業評価の深化からアウトカム保証へとつなげる授業システムの構築ン関する実証的研究2016

    • Author(s)
      劉 卿美
    • Journal Title

      科研報告書

      Volume: 1 Pages: 0-127

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校理科におけるがん教育教材に関する一考察2016

    • Author(s)
      橋本健夫、谷口一也
    • Journal Title

      関西国際大学紀要

      Volume: 第17巻 Pages: 61-73

    • NAID

      120005759741

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国大学における学修成果の評価-エバーグリーン州立大学・ポートランド州立大学・アパラチアン州立大学・クレムソン大学の事例-2015

    • Author(s)
      山地弘起・劉卿美・橋本優花里・川越明日香・橋本健夫
    • Journal Title

      長崎大学大学教育イノベーションセンター紀要

      Volume: 第6号 Pages: 21-36

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 先端科学と小学校理科2015

    • Author(s)
      橋本健夫・谷口一也
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 16 Pages: 75-84

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] FDネットワークの実践と課題2014

    • Author(s)
      大塚雄作
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 559 Pages: 26-31

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 各種のデータを繋ぐことから明らかになる授業改善の視点2017

    • Author(s)
      川越明日香・橋本健夫
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2017-06-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の授業評価を取り入れた授業分析と授業改善2016

    • Author(s)
      橋本健夫・川越明日香
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小さなデータを活かす授業改善2016

    • Author(s)
      橋本健夫・川越明日香
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における先端科学教育2015

    • Author(s)
      橋本健夫・谷口一也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションカードを用いた授業改善(2)2015

    • Author(s)
      劉 卿美・橋本健夫
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国における学校教育改革2015

    • Author(s)
      劉 卿美・橋本健夫
    • Organizer
      日本生活課・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 授業に生かすIR2015

    • Author(s)
      橋本健夫・川越明日香
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 地域における国立大学の存在意義-長崎県の住民調査の結果から-2014

    • Author(s)
      川越明日香・橋本健夫
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の学校教育における創意的体験活動2014

    • Author(s)
      劉卿美・橋本健夫
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学教育学部附属小学校さいたま市立仲町小学校
    • Year and Date
      2014-06-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教養教育の目標整理と授業設計支援-長崎大学での試み-2014

    • Author(s)
      山地弘起・川越明日香
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 初修外国語の授業改善に向けた教育IRの活用2014

    • Author(s)
      橋本健夫・劉卿美・川越明日香
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 大学入試センター試験の現状と課題2017

    • Author(s)
      大塚雄作
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      東北大学出版界
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi