• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study of strategy of universal design for learning in science problem solving

Research Project

Project/Area Number 26590228
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

KUBOTA Yoshihiko  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (90432103)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 人見 久城  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)
司城 紀代美  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (30707823)
Research Collaborator HIRASAWA Rintaro  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教科教育 / 理科教育 / 各教科の教育
Outline of Final Research Achievements

Universal Design for Learning (UDL) is drawing attention in school education. UDL attempts to deal with wider individual differences by devising educational methods. In this research, we focused on linguistic working memory and examined thinking in science problem solving process. First, we assessed the working memory of the language. Secondly, the working memory lower children were observed and the characteristics were analyzed. Thirdly, we analyzed the working memory of children and the tendency of answers in the national achievement test. From these studies, UDL strategies in science were examined.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (13 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 言語性ワーキングメモリと理科学習:全国学力・学習状況調査(理科)の解答傾向から2017

    • Author(s)
      久保田善彦 平澤林太郎
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 67 Pages: 179-187

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ワーキングメモリ低位児のノートテイキングの特徴2016

    • Author(s)
      寺島 優子 久保田善彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 2 Pages: 259-263

    • NAID

      40020912148

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 英語における「書くこと」に関する協調学習の効果について2017

    • Author(s)
      岡圭佑 久保田善彦
    • Organizer
      第15回臨床教科教育学セミナー
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] モニタリングカードを用いた算数の文章問題の解法支援の研究2017

    • Author(s)
      藤浪友美 久保田善彦
    • Organizer
      第15回臨床教科教育学セミナー
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育活動から生まれるスクールカーストに関する研究2017

    • Author(s)
      日向聡貴 久保田善彦
    • Organizer
      第15回臨床教科教育学セミナー
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ低位児のノートテイキングの特徴2016

    • Author(s)
      寺島優子 久保田善彦
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2016-01-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 言語性ワーキングメモリと理科の学習-全国学力・学習状況調査の回答傾向から-2016

    • Author(s)
      久保田善彦 平澤林太郎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者のワーキングメモリと理科学習に関する研究:言語性ワーキングメモリ低位児の事例から2015

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 授業のユニバーサルデザインの視点からの理科授業の改善:ワーキングメモリの測定をもとにした検証から2015

    • Author(s)
      平澤林太郎 久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 授業のユニバーサルデザインの視点からの理科授業の改善2015

    • Author(s)
      平澤林太郎 久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 米国における学びのユニバーサルデザイン(UDL)の展開-教員評価ルーブリックを手がかりに-2015

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における特別支援教育の視点に立った学級づく り―学級担任による生徒理解と支援のあり方に着目して―2015

    • Author(s)
      司城紀代美・栁百合子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 授業のユニバーサルデザインの視点を取り入れた理科授業の有効性2015

    • Author(s)
      平澤林太郎、久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学習のユニバーサルデザインの視点を取り入れた理科授業2014

    • Author(s)
      平澤林太郎、久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級における教師の言葉による支援―意味の共有化過程に 着目して―2014

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 中学校科学1~3教師用指導書,上巻(総説編・解説編)2016

    • Author(s)
      久保田善彦 他
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      学校図書株式会社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi