• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing the book support program for youth to learn how to meet the books they like

Research Project

Project/Area Number 26590239
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYokohama National University (2015)
Tokiwa University (2014)

Principal Investigator

Kimi Ishida  横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授 (00612996)

Research Collaborator Terashima Teppei  常磐大学, 人間科学部, 講師 (30433569)
Seki Atsuhisa  常磐大学, 心理臨床センター, 統括
Kikuchi Mai  那珂市立菅谷東小学校, 教諭
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords読書教育 / メディア・リテラシー / 不読者 / ゲーミフィケーション / ワークショップ / メディア・リテラシー教育 / つながる学習 / 青年期リテラシー / つながり合う学習
Outline of Final Research Achievements

Recently the probrem of aliteracy has been focused. Some young people, especialy university or college students, read none or few books per one year. The aim of this study is to create the program which support aliterate young people to read books in their daily life.
Based on the theory of "Connected Lerning", we design some workshop programs for book-reading support. The aim of the workshop program is that aliterate youths can find and select the book they like. Using the design model of the role playing games, we can create the enjoyable program to learn how to use libraries and how to find books.

Report

(3 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 映像テクスト/言語テクストの往還による学習の可能性―テクストの審美的機能に着目した写真ワークショップの実践から―2016

    • Author(s)
      石田喜美
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: (43)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アーカイブづくりの活動における境界のデザインー水戸芸術館現代美術センター高校生ウィーク「アーカイ部」を事例として―2015

    • Author(s)
      石田喜美
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: (7) Pages: 36-47

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学資源の活用に向けたゲーミフィケーションの実践2015

    • Author(s)
      石田喜美・関敦央・寺島哲平
    • Journal Title

      人間科学:常磐大学人間科学部紀要

      Volume: 33(1) Pages: 49-64

    • NAID

      40020814063

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 読書体験を共有する活動に着目したワークショップ・プログラムの実践2015

    • Author(s)
      石田喜美
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 56(3・4) Pages: 138-148

    • NAID

      130005310492

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語科メディア・リテラシー教育におけるアプロプリエーション2014

    • Author(s)
      石田喜美
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 41 Pages: 13-25

    • NAID

      120005550038

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学生によるワークショップづくりプロジェクト「TOKIWAまちなかラボ」の構想と実践2014

    • Author(s)
      石田喜美・小佐原孝幸・中村泰之
    • Journal Title

      人間科学

      Volume: 31(2) Pages: 71-78

    • NAID

      40020100832

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学生文化ボランティアの隘路:地域型アートプロジェクトにおける交換の〈失敗〉2014

    • Author(s)
      石田喜美
    • Journal Title

      人間科学

      Volume: 32(1) Pages: 29-45

    • NAID

      40020654204

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 初年次教育のライティング教育における段階的学習の効果―レポート課題における記述内容の変化についての分析―2016

    • Author(s)
      寺島哲平、石原亘、中村泰之、髙木幸子、石田喜美
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] アート・デザイン活動による学生と地域との連携およびその教育的効果に関する研究―ワークショッププロジェクト「TOKIWAまちなかラボ」の実践22015

    • Author(s)
      中村泰之、石田喜美、小佐原孝幸
    • Organizer
      環境芸術学会第16回大会「いとおしき―歴史環境と芸術の未来―」
    • Place of Presentation
      京都嵯峨芸術大学
    • Year and Date
      2015-11-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報リテラシー教育におけるつながる学習(Connected Learning)―RPG型図書館利用ガイダンス・プログラム「Libardry」の実践―2015

    • Author(s)
      石田喜美
    • Organizer
      第129回全国大学国語教育学会西東京大会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学資源の活用に向けたゲーミフィケーションの実践2015

    • Author(s)
      石田喜美・関敦央・寺島哲平
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-13 – 2015-03-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 映像テクスト/言語テクストの審美的機能に関する学習の可能性:松本美枝子(写真家)による写真ワークショップの実践から2014

    • Author(s)
      石田喜美
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自分と本との関係を学びほぐす「場」をつくる―「本をえらぶワークショップ」におけるある高校生の選書プロセス―2014

    • Author(s)
      石田喜美
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2014-10-18 – 2014-10-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] アクティヴ・アーカイヴにおける研究者の立ち位置:水戸芸術館現代美術センター「高校生ウィーク アーカイ部」の実践から2014

    • Author(s)
      石田喜美
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2014-10-18 – 2014-10-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 越境する対話と学び:異質な人・組織・コミュニティをつなぐ2015

    • Author(s)
      香川秀太、青山征彦、長岡健、山口悦子、原田悦子、日根恭子、南部美砂子、須藤智、澁谷幸、鈴木ひとみ、臼井東、内橋洋美、堤宇一、小池星多、會津律治、有元典文、尾出由佳、石田喜美、諏訪晃一、岡部大介、加藤文俊、木村健世
    • Total Pages
      393
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ことばの授業づくりハンドブック メディア・リテラシーの教育2015

    • Author(s)
      浜本純逸、奥泉香、近藤聡、中村純子、砂川誠司、中村敦雄、松山雅子、鹿内信善、羽田潤、瀧口美絵、大内善一、草野十四朗、上田祐二、石田喜美、藤森裕治、町田守弘、湯口隆司
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2017-05-10  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi