• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the curriculum of history in the secondary education in Germany aiming at nurturing the qualities and abilities unique to the subject

Research Project

Project/Area Number 26590245
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

Murase Masayuki  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (90641572)

Research Collaborator Oka Hiroto  フランクフルト日本人学校
Meier Frank  カールスルーエ大学, Prof. Dr.
Meier Robert  ゲオルクエッカート国際教科書研究所, Prof. Dr.
Tribukait Maren  ゲオルクエッカート国際教科書研究所, Prof. Dr.
Ostertag Heiger  女王シャルロッテギムナジウム, Dr.
Plieninge I.  女王シャルロッテギムナジウム
Warita Satoshi  青山学院大学
Kawashima Keiichi  同志社大学, 附属高等学校
Hirokawa Midori  千葉県立袖ケ浦高等学校
Tsunoda Hiroko  東京都立青山高等学校
Isogai Masayuki  愛知県立岡崎高等学校
Mukai Keiko  愛知県立東郷高等学校
Nonoyama Shin  愛知県立日進高等学校
Ishikawa Natsuko  愛知県立春日井高等学校
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsドイツ / 中等教育 / 教科教育学 / 教育課程 / 歴史教育 / 資質・能力 / 教育学 / 社会科教育 / コンピテンツ
Outline of Final Research Achievements

I studied the criteria of teaching curriculum and lesson practice in history of Baden-Wurttemberg. Suggestions obtained as a basic research of curriculum formation in history in Japanese secondary education are as follows. The effectiveness of showing the standard for judging students’ abilities and for the conceptual terms which students should acquire.The effectiveness of making up the teaching curriculum which sets the students’ awareness as a starting point and focuses on active historical inquiry.The effectiveness to show some questions and materials to consider along with explanation of historical facts in textbooks.I was able to use these facts as a basic research to create a curriculum of history in Japanese secondary education.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 資質・能力の育成と世界史学習(13) 問いの工夫②2018

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 7月号

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力の育成と世界史学習(12) 問いの工夫①2018

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 4月号 Pages: 54-55

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科固有の資質・能力の育成を目指すドイツの歴史教育課程2017

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      愛知県世界史教育研究会

      Volume: 編集中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 資質・能力の育成と世界史授業(5)ドイツ③2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 7月号 Pages: 48-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 資質・能力の育成と世界史授業(3)~ドイツの動向①2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 1月号 Pages: 56-57

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 資質・能力の育成と世界史授業(4)~ドイツの動向②2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 4月号 Pages: 52-53

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 2030年に求められる力とは何か2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      NIEニュース

      Volume: 83号 Pages: 3-3

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力の育成と世界史授業(2)~欧米諸国の動向2015

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 10月号 Pages: 82-83

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 後期中等教育における歴史の授業改革2018

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      東京都教育研究員地理歴史部会発表会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの歴史学習の在り方を考える3つの視点2017

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      横浜国立大学教育人間科学部附属横浜中学校(社会科)研究発表会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学教育人間科学部附属横浜中学校
    • Year and Date
      2017-02-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「深い学び」に導く社会科系教科の授業過程をマネジメントする2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      言語活動指導者養成研修
    • Place of Presentation
      秋田県総合教育センター
    • Year and Date
      2016-12-13
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「新たな価値を創造する 社会を生き抜くための能力」の育成のために2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      教育方法研究会
    • Place of Presentation
      名古屋市ルブラ王山
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 知識の「ドネルケバブ・モデル」と授業2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      愛知県地理歴史科管理職会
    • Place of Presentation
      名古屋市ルブラ王山
    • Year and Date
      2016-11-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル・スタンダードで 歴史授業をマネジメントする2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      島根県中学校社会科・高等学校地理歴史科公民科教育講座
    • Place of Presentation
      島根県教育センター
    • Year and Date
      2016-10-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領改訂の方向性の具体(考えられる事例)2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      歴史授業の研究
    • Place of Presentation
      熊本県立熊本高等学校
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領の改訂の背景と方向性2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      伝統文化に関する研究
    • Place of Presentation
      北海道松前高等学校
    • Year and Date
      2016-09-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領の改訂の背景にあるもの2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      歴史授業の研究
    • Place of Presentation
      北海道伊達緑丘高等学校
    • Year and Date
      2016-07-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史の能力目標をどのように評価するか2016

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      愛知県世界史研究会
    • Place of Presentation
      愛知大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 言語活動をグローバル・スタンダードでマネジメントする~資質・能力の育成と社会科系教科の学習~2015

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      (独)教員研修センター言語活動指導者養成研修
    • Place of Presentation
      つくば市(独)教員研修センター
    • Year and Date
      2015-11-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「歴史と記憶」をめぐる諸問題~資質・能力の育成と歴史学習~2015

    • Author(s)
      村瀬正幸
    • Organizer
      北海道高等学校歴史教育研究会
    • Place of Presentation
      札幌市教育文化会館
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Funded Workshop] シンポジウム「歴史教育でどんな資質・能力を育成するか~日独歴史教育対話~」2015

    • Place of Presentation
      愛知大学笹島キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi