• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing a Teacher Training Blended Learning Curriculum for Elementary School Science

Research Project

Project/Area Number 26750064
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

Hiranaka Hironori  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (10613531)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords教員養成 / 学習支援システム / 模擬授業 / 小学校理科 / 小学校教員養成 / 理科教員養成 / LMS / グループワーク支援 / ブレンド型学習 / 支援システム
Outline of Final Research Achievements

Developing science lesson skills is becoming a challenge in elementary school teacher training. Therefore, we aim to create a blended learning curriculum based on a learning support system.
The learning support system we developed independently in this study was confirmed to function effectively as a basis of data sharing and collaborative editing in lesson design (trial lessons and teaching material research) in project-based learning. Similarly, changes in the level of confidence about science instruction suggest that the curriculum functioned effectively.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小学校教員養成における模擬授業とLMS活用を組み合わせた理科カリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      平中宏典・野崎修司・持地隆一・水澤玲子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 22 Pages: 1-10

    • NAID

      120005956092

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 身近な土地の地形モデルを用いた流水実験 -3Dプリンタにより作成した標高地形モデルの活用-2016

    • Author(s)
      平中宏典・末永友佑
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第55回 研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体的な学びを実現する理科授業構成力の養成に向けた試み -受講者が理想と掲げた理科授業像と振り返りの分析を通して-2016

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      第66回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学 長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] プロジェクト型模擬授業と支援LMSの相互作用~小学校教員養成系の指導法科目を対象とした予察的検討~2015

    • Author(s)
      平中宏典・水澤玲子・持地隆一・野崎修司
    • Organizer
      日本理科教育学会 東北支部大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員養成系におけるプロジェクト型学習を意識した理科教育LMSの開発2015

    • Author(s)
      平中 宏典
    • Organizer
      PCカンファレンス2016 (コンピュータ利用教育学会)
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員養成における理科教育科目の体系構築 ~カリキュラム再編成を中心に~2014

    • Author(s)
      持地隆一,野崎修司,水澤玲子,平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 平成26年度 東北支部大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 福島県における小学校理科教育の現状と課題 東日本大震災から3年経過のアンケート調査より2014

    • Author(s)
      平中宏典,野崎修司
    • Organizer
      日本理科教育学会 第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 福島大学 人間発達文化学類 理科教育支援システム

    • URL

      https://rika.educ.fukushima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report 2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi