• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the Autonomous Inquiry-Learning Model and Scientific Tool to Improve the Abilities of Scientific Thinking and Expression in Elementary School

Research Project

Project/Area Number 26750070
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto Bunkyo University

Principal Investigator

Omae Akimasa  京都文教大学, 臨床心理学部, 准教授 (90709528)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords理科探究学習 / 小学校理科 / 科学的思考力 / 科学的表現力 / 自律学習 / 科学教育 / 理科教育 / 探究能力 / 能動的学習 / 探究学習モデル開発 / 探究学習教材開発 / 小学校理科授業 / 自律学習モデル開発
Outline of Final Research Achievements

The Autonomous Inquiry-Learning Model and Scientific Tool to improve the abilities of scientific thinking and expression in elementary school could be developed through this study. And it probably becomes possible by that the respective teachers apply this learning model that even other learning develops the class along this learning model. As a result, It is expected that the burden of class preparations of the teacher is reduced. Because not only the expert teacher but also the young teacher utilizes this Autonomous Inquiry-Learning Model , many teachers may carry out the high quality science class.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 空気の温まり方の理解を促す実験器具の有効性に関する研究 ~小学校第4学年理解「物の温まり方」の実践を通して~2018

    • Author(s)
      大前暁政, 孕石泰孝
    • Journal Title

      日本初等理科教育研究会 研究紀要

      Volume: 93 Pages: 1927-1927

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識の活用力向上を意図した授業における知識活用の効果に関する研究 ~小学校4学年「物の温まり方」の実践を通して~2017

    • Author(s)
      大前暁政 岡崎隼人
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 2 Pages: 918-918

    • NAID

      40022677653

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング時代にこそ問われる教師の授業力。若手とベテランの協働での授業づくりを。2017

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 71 Pages: 1417-1417

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学力向上のための校内研修 授業力と学級経営力を伸ばすための校内研修2016

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 62 Pages: 911-911

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] “共育”はいかにして可能か? 一方的な指導,サポートではなく,互いに高め合う関係をつくることが2016

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 71 Pages: 1417-1417

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「進んで問題解決する姿勢」を育てる理科授業の条件~4年「物の温まり方」の実践を通して~2016

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      日本初等理科教育研究会紀要

      Volume: 91 Pages: 1523-1523

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 知識の活用を促す授業と教材のあり方に関する基礎的研究~小学校4年「物の温度と体積」の実践を通して~2015

    • Author(s)
      大前暁政 大崎雄平
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 1 Pages: 2332-2332

    • NAID

      40022677591

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学力向上と学級づくり2015

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 728 Pages: 1214-1214

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインでつくる!環境&指導アイデア みんなが楽しく理科を学べるように2015

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 65 Pages: 138-138

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校理科における探究学習の成立に必要な諸条件の検討2014

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      心理社会的支援研究報告

      Volume: 4 Pages: 67-80

    • NAID

      110009789669

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科における学びの形態の工夫-授業に協同学習をどう取り入れるか2014

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 711 Pages: 16-18

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校理科の授業づくり 4年(3)天気の様子2014

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 717 Pages: 57-59

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校理科の授業づくり 5年(4)天気の変化2014

    • Author(s)
      大前暁政
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 718 Pages: 57-59

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 実感を伴った理解を図るための「主体的な問題解決」を意図した授業づくりに関する研究~4年「物の温まり方」の実践を通して~2016

    • Author(s)
      松岡達也 大前暁政
    • Organizer
      日本教育実践方法学会
    • Place of Presentation
      関西福祉大学(兵庫県赤穂市)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 知識の活用力を高める授業と教材開発に関する研究~小学校4学年「物の温まり方」の実践を通して~2016

    • Author(s)
      大前暁政 岡崎隼人
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを考える2016

    • Author(s)
      大前暁政
    • Organizer
      日本教育実践方法学会
    • Place of Presentation
      京都文教大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 探究活動において自然現象へのイメージを正しいものに変化させるための方法に関する基礎的研究2015

    • Author(s)
      大前暁政 孕石泰孝
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 自分で問題解決する理科の実現~自律型の探究学習~2015

    • Author(s)
      大前暁政
    • Organizer
      日本教育実践方法学会
    • Place of Presentation
      京都文教大学(京都府宇治市)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 活用力を高める教材と授業のあり方に関する基礎的研究~4年「物の温度と体積」の実践を通して~2014

    • Author(s)
      大前暁政 大崎雄平
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の探究心を持続させ,問題解決の達成感を高める授業展開2014

    • Author(s)
      大崎雄平 大前暁政
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 実践 アクティブ・ラーニングまるわかり講座2017

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      小学館
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 学級経営に活かす 教師のリーダーシップ入門2016

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 大前暁政の教師で成功する術2016

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      小学館
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 子どもを自立へ導く 学級経営ピラミッド2015

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 勉強ができる!クラスのつくり方2015

    • Author(s)
      大前暁政
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 科学研究費による研究の概要

    • URL

      http://www.kbu.ac.jp/kbu/reseach_ex/index.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-12-02  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi