• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Japanese language education program for foreigners based on community engagement

Research Project

Project/Area Number 26770176
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

NAKAGAWA Yuji  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (70352424)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords地域日本語教育 / 地域の日本語ボランティア教室 / 日本語ボランティア / 日本語ボランティア教室 / 外国人住民 / 外国人散在地域 / ネットワーク形成
Outline of Final Research Achievements

The principal purpose of the project is to develop a Japanese language education program for foreigners living in Japan. Community-based approach was used because of the fact that considerable practical experience was accumulated by volunteers providing learners’ support for Japanese. A number of case studies were collected and analyzed, and learners and their supporters were interviewed. This five-years project has made possible preparing a self-learning textbook and posting it on website, as well as improving the Japanese language educational program in general.
The obtained interview data and project results in the whole provide basis for better understanding of intercultural competencies required. Specifically, according to the research, what seems to be of prime importance is Reflectivity.
Many-years partnership with the community was the key for the project. It has been made possible through effective cooperation of learners, their supporters and researchers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、地域社会で暮らす外国人が増加しているものの、彼らに対する公的な日本語支援は十分に行われておらず、日本語ボランティア頼みになっている現状がある。本研究ではこのような背景をふまえ、地域に暮らす外国人住民に対する日本語教育プログラムの構築を主目的として行った。実際の成果として、地域の素材を活用した自立的学習が可能なウェブ教材を作成した。また、関係者に継続的にインタビューを行うことで支援者に求められる資質・能力について整理、分析を行った。
研究期間を通じて継続的にフィールドに参画することで、関係者間に相互交流が生まれ、新しいネットワークや協働的な関係性を構築することもできた。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 地域の日本語ボランティアに求められる能力とは何か―日本語ボランティアの「語り」から―2018

    • Author(s)
      中川祐治
    • Journal Title

      福島大学地域創造

      Volume: 30-1 Pages: 31-42

    • NAID

      120006532245

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域日本語教育が育む異文化間能力―対話を通じて―2018

    • Author(s)
      中川祐治
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 47 Pages: 50-67

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「地域」を活かした動画作成活動の実践―地域日本語教室における相互学習型活動の試み―2017

    • Author(s)
      中川祐治・永島恭子
    • Journal Title

      福島大学地域創造

      Volume: 28-2 Pages: 3-18

    • NAID

      120005998798

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域の日本語学習支援活動における支援者の省察―SCAT法による質的分析―2016

    • Author(s)
      中川祐治
    • Journal Title

      福島大学地域創造

      Volume: 28-1 Pages: 42-52

    • NAID

      120005853761

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「日本語学習支援ネットワーク会議2015 in FUKUSHIMA」報告2016

    • Author(s)
      中川祐治・井本亮・半沢康
    • Journal Title

      福島大学地域創造

      Volume: 27-2 Pages: 42-51

    • NAID

      120005744124

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 外国につながる子どもがいきいきと学校生活を送るための連携・協働のあり方2015

    • Author(s)
      中川祐治・那知上恵一
    • Journal Title

      言文

      Volume: 62 Pages: 39-54

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 日本語ボランティアに求められる能力とは何か―地域日本語教育の現場への調査から―2018

    • Author(s)
      中川祐治
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域日本語教育が育む異文化間能力―対話を通じて―2017

    • Author(s)
      中川祐治
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域日本語教室における「地域」を活かした相互学習型活動の試み2016

    • Author(s)
      中川祐治・永島恭子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      桜美林大学(東京都町田市)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi