• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Educational Programs for International Students to Enhance Intercultural Coordination Skills

Research Project

Project/Area Number 26770179
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Hitomi Takaki  名古屋大学, 国際機構, 特任准教授 (90420364)

Research Collaborator Hirai Tatsuya  立命館アジア太平洋大学
Eland Alisa  ミネソタ大学
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords多文化間アプローチ / 多文化理解 / 多文化間コミュニケーション / 留学生教育 / グループ・アプローチ / 多文化間共修 / 関係調整能力 / 教育プログラム / グループアプローチ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is 1) To identify issues specific to Japan's unique academic culture and research exchange that are barriers to promoting research activities, 2) Develop educational programs to improve "intercultural coordination skills" that international and domestic students are required to promote intercultural joint research & projects, 3) Acquire comprehensive knowledge by analysis and evaluation of the program. In addition, investigated university activities in Australia and the United States. Conducted interviews of international students in Japanese universities. Thorough the research, it became clear that the discussion format using cross-cultural group approach was effective, and program development, implementation and verification were conducted.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、特に留学生が日本において学業・研究生活を送る上で、日本の文化及び多文化理解を深め、多文化間調整能力を高めるための教育支援の方法の一つとして、多文化間グループアプローチが有効であることが明らかになり、本研究により、必要とされる教育プログラムが開発され、より多くの教育現場において実践が可能となった点である。社会的意義は、本研究により、学生の多文化間における調整能力や、文化背景の異なる学生間の学びを深めるために、多文化間共修の環境をより多くの教育現場で提供することの重要性が確認され、その方法論が開発されたことによって、より多くの教育場面において応用が可能となったという点である。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] ミネソタ大学(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多文化間アドバイジング・カウンセリングと連携 ~多様な学生たちの共修を通して~2018

    • Author(s)
      田中京子・髙木ひとみ・酒井崇・和田尚子・川平英里
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 5 Pages: 99-111

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化間アドバイジング・カウンセリングの深化と発展2017

    • Author(s)
      田中京子、高木ひとみ、酒井崇、和田尚子、大井砂貴子
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 4号 Pages: 87-98

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Inspire Together グローバルピアサポーターのためのリーダシップ研修2017

    • Author(s)
      高木ひとみ
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 4 Pages: 125-126

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化間アドバイジング・カウンセリングのさらなる深化:新組織の発展と多様な学生たちの活躍に向けて2016

    • Author(s)
      田中京子・高木ひとみ・酒井崇・田所真生子・和田尚子
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 3 Pages: 96-106

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化間アドバイジングとカウンセリングの深化:新組織の発展と多様な学生たちの活躍に向けて2015

    • Author(s)
      田中京子・高木ひとみ・田所真生子
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 2 Pages: 102-111

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバルプレゼンテーションイベント:プレゼンテーションアワー 世界が広がる22秒2015

    • Author(s)
      高木ひとみ
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 2 Pages: 160-161

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生の適応援助グループ:多文化間ディスカッショングループにおける実践2015

    • Author(s)
      高木ひとみ
    • Journal Title

      留学生交流・指導研究

      Volume: 17 Pages: 33-46

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新体制での発進にあたって:組織改編に伴う過渡期から次なる発展へ2014

    • Author(s)
      田中京子・高木ひとみ・田所真生子
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 1 Pages: 136-144

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] グループアプローチの活用による相談実践2014

    • Author(s)
      高木ひとみ
    • Organizer
      国立大学法人留学生センター留学生指導担当研究協議会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2014-07-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 多文化間共修:多様な文化背景を持つ大学生の学び合いを支援する2017

    • Author(s)
      坂本利子・堀江未来・米澤由香子(編)第5章:高木ひとみ
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 国際教育交流担当者のためのガイドブック2017

    • Author(s)
      岩城奈巳・城所佑委・高木ひとみ・孝森めぐみ・田中京子・渡部留美・浅川晃広・酒井崇・坂井伸彰・和田尚子
    • Total Pages
      52
    • Publisher
      名古屋大学国際教育交流センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] カルチャーショックと異文化適応(リーフレット)2017

    • Author(s)
      名古屋大学国際教育交流センターアドバイジング部門
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      名古屋大学国際教育交流センターアドバイジング部門
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 国際交流会館RA(レジデント・アシスタント)ハンドブック2016

    • Author(s)
      安部伸子・城所佑委・キューン ミッシェル・齋藤理恵・酒井崇・鈴木秀夫・高木ひとみ・田中京子・中島美奈子・渡部留美
    • Total Pages
      62
    • Publisher
      名古屋大学国際教育交流センター
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 国際交流活動の紹介(リーフレット)2016

    • Author(s)
      高木ひとみ(編)
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      名古屋大学国際教育交流センター
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi