• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Position and Process of Japanese Language Education after the WW2- Focusing on the Relationship between Policy and Educational Practices

Research Project

Project/Area Number 26770181
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

KAWAKAMI Naoe  神戸大学, 国際教育総合センター, 講師 (60507713)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords日本語教育史 / 政策 / 日本語教育 / 留学生 / 技術研修生 / 戦後 / 釘本久春 / ハワイ / 日本語教科書 / 短期間 / 実用 / 留学生教育 / 政策・制度 / 問題
Outline of Final Research Achievements

In this study, I focused on Japanese language education from 1945 to the 70's after the WWⅡ, and considered the positioning of Japanese language education at that time and various efforts to improve education, with a view to the relationship between policy and educational practice.
Specifically, (1) Arrange and consider foreign student and technical trainee acceptance policies and their problems from the perspective of foreign student education, (2) clarify the policy and practice of Japanese language education for foreign students, and (3) I considered the pioneering organization about the practice of Japanese language education for technical trainees as an example. In addition, (4) focused on the person who played the post-war Japanese language education policy, and considered the policy regarding Japanese language education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果から以下の2点において、学術的・社会的意義が見いだせる。
現在の日本語教育を支える組織や政策は、戦後初期に開始され、特に留学生と技術研修生受入れの開始・拡大とともに「発展」してきた。戦後初期の日本語教育の特質を解明することで、留学生や外国人労働者政策が拡大する現在への示唆を得られたと考える。
また、日本語教育史研究においては、これまで戦前と戦後に連続性が見られるという共通理解があるものの、その個別立証的作業は積み重ねていく必要がある。本研究では、戦後の政策という時代全体を視野に入れた包括的な研究を行ない、連続性が戦後の日本語教育全体を貫く性質を持っていることを実証的に明らかにした。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 技術研修生に対する日本語教育の目的と実践: 1959 年~1980年代前半までのAOTSの日本語研修を対象に2017

    • Author(s)
      川上尚恵
    • Journal Title

      国際文化学研究

      Volume: 49 Pages: 23-50

    • NAID

      120006394596

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後の留学生に対する日本語教育の展開―政策と教育実践から―2017

    • Author(s)
      川上尚恵
    • Journal Title

      神戸大学留学生教育研究

      Volume: 1 Pages: 1-25

    • NAID

      120006024458

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 戦後の日本国内の外国人留学生―1950~60年代の『留学生教育問題』を中心として2016

    • Author(s)
      川上尚恵
    • Journal Title

      神戸大学留学生センター紀要

      Volume: 22号 Pages: 21-40

    • NAID

      120005758020

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 技術研修生に対する日本語教育実践から生まれた日本語教科書-戦後の日本語教育の方法論の展開をふまえた一考察2016

    • Author(s)
      川上尚恵
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      インドネシアバリ島ヌサドゥアコンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後の留学生受け入れと日本語教育2015

    • Author(s)
      川上尚恵
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学(沖縄県宜野湾市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後の留学生教育の問題と制度・政策の変遷―1950~60年代を中心として2014

    • Author(s)
      川上尚恵
    • Organizer
      留学生教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2014-08-08 – 2014-08-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi