• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a JSL Program as a Course in Liberal Arts for Students of Various Field

Research Project

Project/Area Number 26770185
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

SUZUKI Toshiko  早稲田大学, 日本語教育研究センター, その他(招聘研究員) (00598071)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords日本語教育 / 対話 / 協働 / 言語生態学 / 成人学習 / 成長 / 自律 / 内省 / 教師研修 / 日本語教師 / ロールレタリング / グローバル化 / 教師養成 / 実践知 / ポートフォリオ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop a Japanese as a Second Language (JSL) program as a course in liberal arts for students of various field. The developed program focus on not only for a class in liberal arts department but also for practicing JSL teachers.Problem-posing Learning and Role Lettering are chosen and parallelly used in this program.The results show that the discussion over globalization and the diversity in this program brought the participants' deeper awareness of today's society. In the learning process of the program, participants developed the ability of expression and confirmed the self which was the origin of the imagination and capacity to empathize. The combine use of Problem-posing Learning and Role Lettering forms the basis of the program enabling the participants to visualize the practical knowledge by offering the mood of intimate conversation with self-disclosure.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 自律的教師研修としての対話的問題提起学習-協働による教師の実践知の語りに着目して-2016

    • Author(s)
      小浦方理恵・鈴木寿子・唐澤麻里
    • Journal Title

      麗澤大学紀要

      Volume: 99 Pages: 25-34

    • NAID

      120006241964

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人間の福祉を志向する日本語教師養成論のための実践研究―言語生態学の観点から2014

    • Author(s)
      鈴木寿子・トンプソン(平野)美恵子・房賢嬉・張瑜珊・劉娜
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 12 Pages: 125-147

    • NAID

      130005089717

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自律的成長のための教師研修デザインー対話的問題提起学習とロールレタリングを行った5年間の継続的協働実践ー2017

    • Author(s)
      鈴木寿子・小浦方理恵・唐澤麻里
    • Organizer
      第11回協働実践研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育副専攻科目における受講生の学び―グローバル化社会における「自己」と「ことば」への理解を深めるための活動―2016

    • Author(s)
      鈴木寿子・トンプソン美恵子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育副専攻科目で何ができるか―自己の言語使用を見つめなおす2015

    • Author(s)
      トンプソン美恵子・鈴木寿子
    • Organizer
      早稲田大学日本語教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師間のロールレタリングの実践―協働による教師研修デザインを目指して―2015

    • Author(s)
      小浦方理恵・鈴木寿子・唐澤麻里
    • Organizer
      協働実践研究会
    • Place of Presentation
      チュラーロンコーン大学
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育学科目におけるロール・レタリングの実践―手紙の展開に着目して2014

    • Author(s)
      鈴木寿子
    • Organizer
      早稲田大学日本語教育研究学会 2014年秋季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 第2部第10章「比喩に込められた認識や信念、その変容を探究する―「共生日本語教育」をめぐる比喩生成課題とトライアンギュレーション」― pp.201-220.『日本語教育のための質的研究入門―学習・教師・教室をいかに描くか―』2015

    • Author(s)
      舘岡洋子(編)鈴木寿子
    • Total Pages
      393
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi