• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an effective teaching method for English constructions with phonologically null elements: An approach based on multiple construction types across different languages

Research Project

Project/Area Number 26770198
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

MONOU Tomoko  目白大学, 外国語学部, 客員研究員 (30585807)

Research Collaborator O'GRADY William  
HIRAKAWA Makiko  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords非顕在要素 / 母語の転移 / 有標性の理論 / 大学英語教育 / 英語学習者
Outline of Final Research Achievements

I have shown that errors that L2 learners make are consistent with the theory of markedness, that we observe clear cases of L1 transfer, and that degrees of transfer differ based on their L2 proficiency. Overall, the results show that speakers with different L1 background show different developmental processes. Concretely, a comparative study of Japanese, English, and Chinese shows that they differ in terms of their syntactic properties of phonologically null elements, and that such differences can be explicated through the examination of their L2 error patterns.
In addition to these theoretical contributions, I have also contributed to the development of effective teaching. Concretely, I have developed some teaching materials which can attract students’ interests, and examined quantitatively how effective these materials can be when used in introductory linguistics classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、学習者の学ぶ意欲をより引き出すための題材を提案し、その題材を大学英語教育での導入部分に用いた場合の効果を計ることも行った。より具体的には、まず非顕在要素の解釈を生む言語理論上の分析に取り組むことにより得られた成果をもとに、英語そのものの仕組みについて教授した。その際、学習者の母語との比較をできる限り行った。次にこのような英語教育が、社会貢献へと繋がる実例を紹介した。この取り組みにより、学生の学ぶ意欲を高めるきっかけをつくった。
上述した教授法による効果を数値化する先行研究はほぼなかったが、本研究では、上記にあげた一連の教授法による効果を数値を用いて示し、成果をより明示化した。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 「マイボイス」を使って音声学を教える有効性について2019

    • Author(s)
      川原繁人・桃生朋子
    • Journal Title

      音声研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マイボイスと大学言語学教育2018

    • Author(s)
      桃生朋子・川原繁人
    • Journal Title

      REPORTS of the Keio Institute of Cultural and Linguistic Studies

      Volume: 49 Pages: 97-107

    • NAID

      40021514785

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音象徴で言語学を教える: 具体的成果の紹介を通して2018

    • Author(s)
      川原繁人・桃生朋子
    • Journal Title

      Southern Review

      Volume: 32 Pages: 3-14

    • NAID

      40022184743

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 音象徴の言語学教育での有効利用に向けて: 『ウルトラマン』の怪獣名と音象徴2017

    • Author(s)
      川原繁人・桃生朋子
    • Journal Title

      音声研究

      Volume: 21 Pages: 43-49

    • NAID

      130006405546

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学における音声学教育とマイボイス2016

    • Author(s)
      川原繁人・桃生朋子・皆川泰代
    • Journal Title

      音声研究

      Volume: 20 Pages: 13-20

    • NAID

      130005708190

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 音象徴と大学言語学2018

    • Author(s)
      桃生朋子
    • Organizer
      ことばの構造と脳科学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 音象徴からみる『音とことばのふしぎな世界』:ポケモン、ウルトラマン、メイドさん分析から言語学教育へ2017

    • Author(s)
      川原繁人・桃生朋子
    • Organizer
      沖縄外国文学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マイボイスと大学言語学教育2017

    • Author(s)
      桃生朋子・川原繁人
    • Organizer
      言語科学会第19回年次国際大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language and Us -Insights from MyVoice-2017

    • Author(s)
      Tomoko Monou・Shigeto Kawahara
    • Organizer
      MAPLL-TCP 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マイボイスと大学教育22016

    • Author(s)
      桃生朋子・川原繁人
    • Organizer
      第7回慶應マイボイスワークショップ
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(東京都・港区)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] マイボイスと大学における音声学教育2016

    • Author(s)
      川原繁人・桃生朋子・皆川泰代
    • Organizer
      第30回日本音声学会全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都・新宿区)
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi