• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Making a List of Essential Phrasal Verbs Based on Japanese EFL Learners' Learning and Use

Research Project

Project/Area Number 26770201
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSeijo University

Principal Investigator

ISHII Yasutake  成城大学, 社会イノベーション学部, 准教授 (70530103)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords句動詞 / コーパス / 英語教育 / 教科書 / 教材
Outline of Final Research Achievements

In order to identify essential phrasal verbs for Japanese EFL learners, the frequencies of phrasal verbs in various types of linguistic data were analyzed, and a list of phrasal verbs was created. This list is based not only on the models for learners, but also on Japanese learners' input and output, and thus includes those items that are frequently used and highly recognized by English native speakers, as well as those items that Japanese learners should learn irrespective of their frequencies. Therefore, it is targeted specifically at Japanese learners, especially at beginning to intermediate levels. One of the greatest advantages of this list is that because it is based on pedagogical considerations, it clearly shows those items that learners have difficulty using. It can be hoped that making full use of the information herein could help learners develop their communication skills.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (12 results) (of which Acknowledgement Compliant: 4 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本人英語学習者が学習・使用する句動詞の分析―網羅的な頻度調査に基づく考察―2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 381 Pages: 1-20

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] CEFR-J RLDのためのコーパス作成2016

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      平成24年度~平成27年度科学研究費補助金(基盤研究(A)) 「学習者コーパスによる英語CEFR レベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」(研究課題番号: 24242017・研究代表者: 投野由紀夫) 研究成果報告書

      Volume: なし Pages: 10-15

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CEFR-J Grammar Profile構築のための英文法項目の選定・抽出・頻度集計・精度評価2016

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      平成24年度~平成27年度科学研究費補助金(基盤研究(A)) 「学習者コーパスによる英語CEFR レベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」(研究課題番号: 24242017・研究代表者: 投野由紀夫) 研究成果報告書

      Volume: なし Pages: 31-41

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CEFR-based Coursebook CorpusからのCEFRレベル別基準特性の特定2016

    • Author(s)
      林正頼,石井康毅,高村大也,奥村学,投野由紀夫
    • Journal Title

      平成24年度~平成27年度科学研究費補助金(基盤研究(A)) 「学習者コーパスによる英語CEFR レベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」(研究課題番号: 24242017・研究代表者: 投野由紀夫) 研究成果報告書

      Volume: なし Pages: 42-51

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語学習者の英作文からのCEFRレベル別基準特性の特定2016

    • Author(s)
      林正頼,石井康毅,高村大也,奥村学,投野由紀夫
    • Journal Title

      平成24年度~平成27年度科学研究費補助金(基盤研究(A)) 「学習者コーパスによる英語CEFR レベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」(研究課題番号: 24242017・研究代表者: 投野由紀夫) 研究成果報告書

      Volume: なし Pages: 237-242

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英文中の文法項目頻度調査のための項目選定と英文からの抽出法―CEFR-Jの枠組みでの研究―2016

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      社会イノベーション研究

      Volume: 第11巻第2号 Pages: 107-121

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] CEFR-J Grammar Profileのための文法項目頻度調査2016

    • Author(s)
      石井康毅,投野由起夫
    • Journal Title

      言語処理学会第22回年次大会発表論文集

      Volume: なし Pages: 777-780

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語学習者の英作文からのCEFRレベル別基準特性の特定2016

    • Author(s)
      林正頼,石井康毅,高村大也,奥村学,投野由紀夫
    • Journal Title

      言語処理学会第22回年次大会発表論文集

      Volume: なし Pages: 781-784

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科書改訂に伴う文法項目使用状況の変化2016

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2016年2月号 Pages: 20-22

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Grammatical Items Used in EFL Dictionary Examples: From the Japanese EFL Learner Perspective2015

    • Author(s)
      Yasutake Ishii and Danny Minn
    • Journal Title

      Words, Dictionaries and Corpora: Innovations in Reference Science (Proceedings of ASIALEX 2015 Hong Kong)

      Volume: なし Pages: 154-161

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英英辞書の定義・用例コーパスの構築と利用2015

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      英語コーパス研究

      Volume: 第22号 Pages: 101-113

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis of Three Collocations Dictionaries for Learners of English2014

    • Author(s)
      Yasutake Ishii, Satoru Uchida, Kyoko Hayashi and Yuichiro Kobayashi
    • Journal Title

      LEXICON

      Volume: 44 Pages: 24-53

    • NAID

      40020229127

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Describing Figurative Semantic Networks of English Prepositions in a Bilingual Dictionary2017

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      Metaphor Festival 2017
    • Place of Presentation
      アムステルダム(オランダ)
    • Year and Date
      2017-08-31
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 認知言語学的視点に基づく英語学習者への句動詞の提示―高校英語検定教科書における実践―2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      日本語用論学会 メタファー研究会 夏の陣2017 比喩と隠喩―メトニミー、シネクドキ、シミリとメタファ―
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2017-06-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者が学習・使用する句動詞の抽出と分析2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究 言語研究と統計2017
    • Place of Presentation
      統計数理研究所(東京都立川市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Development of the CEFR-J Grammar Profile2016

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      大学英語教育学会第55回国際大会 シンポジウム "The Development of the Grammar/Text/Error Profiles for the CEFR-J"
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Grammatical Items for Creating the CEFR-J Grammar Profile2016

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      A Symposium on the CEFR-J RLD Project: Developing Grammar, Text and Error Profiles Using Textbook & Learner Corpora
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語CEFR-Jレベル基準特性としての文法項目とその特定方法2015

    • Author(s)
      投野由起夫,石井康毅
    • Organizer
      平成24-27年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」(代表: 投野由紀夫) 公開会議
    • Place of Presentation
      知恩院和順会館
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 英語CEFRレベルを規定する基準特性としての文法項目の抽出とその評価2015

    • Author(s)
      投野由起夫,石井康毅
    • Organizer
      言語処理学会第21回年次大会
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 英英連語辞典の比較分析―見出し語の収録状況と使用者の意識調査結果の観点から―2014

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      大学英語教育学会 英語辞書研究会 例会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語CEFRレベルを規定する基準特性の抽出-文法項目の自動抽出とその評価-2014

    • Author(s)
      投野由起夫,石井康毅
    • Organizer
      英語コーパス学会第40回大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育・研究のための教材コーパスの構築と利用:実践例と課題2014

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      英語コーパス学会 第40回大会 シンポジウム
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中高の文法項目に見るCEFRレベル基準特性2014

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      平成24-27年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」(代表: 投野由紀夫) 公開会議
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Year and Date
      2014-09-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] UNICORN English Communication 1 NEW EDITION2017

    • Author(s)
      市川泰男,高橋和久,石井康毅,他4名
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      文英堂
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 最新英語学・言語学用語辞典2015

    • Author(s)
      中野弘三,服部義弘,小野隆啓,西原哲雄 (監修); 他16名 (編); 石井康毅を含む180名執筆
    • Total Pages
      536
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] Research Findings by Yasutake Ishii

    • URL

      https://ishii.seijo.ac.jp/research/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi