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Rethinking Sustainability Marketing

Research Project

Project/Area Number 26780245
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionNakamura Gakuen College

Principal Investigator

Myojin Mie  中村学園大学, 流通科学部, 准教授 (60461480)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsサステイナビリティ・マーケティング / サスサスティナビリティ・マーケティング / 持続可能性 / 社会共生 / 企業の社会的責任
Outline of Final Research Achievements

In this study, a review of research and practice of sustainability marketing was conducted. Pioneering case studies such as Toyota's Prius revealed the process of market creation beyond adaptation to regulation. It was a process of creating new needs that were not yet fulfilled in society, rather than adaptation to the specific interested consumers that are premised in conventional research.The possibility of development of sustainability marketing is considered not to assume specific social issues and consumer needs, but to introduce a perspective of creating new needs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会課題の解決を目指すマーケティング研究や実践は1970年代から試みられ、広く普及しなかったが、いくつかの成功事例がある。それらの考察をしたところ、それまで発想になかったような新しい製品・サービスであることが分かった。
サステイナビリティ・マーケティングの一つの可能性は消費者の声に応えたり規制に適応したりすることであるが、もう一つの可能性は、これまで誰も発想しなかった新たな社会課題の解決策を提案することにあり、むしろ消費者や行政との関わりの中で、新しい生活習慣や規制の構築を支援することであると示唆された。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 社会構成主義アプローチによるエコ・マーケティング理解の視座についての考察2019

    • Author(s)
      明神実枝
    • Journal Title

      中村学園大学流通科学研究

      Volume: 18(2) Pages: 51-64

    • NAID

      120006622391

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] サステイナビリティ・マーケティング再考:トヨタ・プリウスの事例から学ぶ2018

    • Author(s)
      明神実枝
    • Journal Title

      中村学園大学流通科学研究

      Volume: 17(2) Pages: 85-94

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] マーケティングにおけるCSR実現の可能性2019

    • Author(s)
      明神実枝
    • Organizer
      日本商業学会九州部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的価値生成への視点についての一考察2016

    • Author(s)
      明神実枝
    • Organizer
      商業学会九州部会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的関係としてのエコ理解についての一考察2015

    • Author(s)
      明神実枝
    • Organizer
      商業学会九州部会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Corporate Social Responsibility and Marketing2015

    • Author(s)
      明神実枝
    • Organizer
      企業と社会フォーラム(JFBS)5th Annual Conference Int'l Joint Conference with
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rethinking CSR-Marketing2015

    • Author(s)
      Mie Myojin
    • Organizer
      International Symposium for Asian Pacific Economic Cooperation
    • Place of Presentation
      Pusan National University
    • Year and Date
      2015-04-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「グローバル・マーケティング戦略」『1からのグローバル・マーケティング』2017

    • Author(s)
      明神実枝
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      碩学舎
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「社会共生」『1からのマーケティング・デザイン』2016

    • Author(s)
      明神実枝
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      碩学舎
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

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