• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of Reflecting the Program of Long-term Learning Outcomes of Service-Learning in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 26780332
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

Ozaki Keita  関西国際大学, 教育学部, 講師 (90454777)

Research Collaborator YAMADA Kazutaka  
NIWA Eri  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsサービスラーニング / 学習成果 / 福祉マインド / 社会福祉教育 / 学士課程教育 / 福祉的素養 / 職業意識 / 態度特性変化 / ふりかえり / プログラム / 活動の受入先 / 福祉的素養の醸成
Outline of Final Research Achievements

It is Service-Learning that enables both improve expertise in social worker training course and qualitative conversion of university education. The purpose of this research is verification of learning outcomes and “Welfare Mind” competencies by Service-Learning.
From the quantitative survey, Students who experienced Service-Learning may change attitudinal characteristics compared to non-students. However, it was suggested that there was the possibility that attitude characteristics would be depolarized without careful reflection after the activity.
From the qualitative survey, It was suggested that Service-Learning in the low annual period was effective for forming readiness for citizenship, which is a generic skill.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 福祉人材養成とサービスラーニング2016

    • Author(s)
      尾崎慶太・山田一隆・丹羽恵理
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 18(13) Pages: 78-81

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会福祉実習前教育としてのサービスラーニングの検討2016

    • Author(s)
      尾崎慶太、山田一隆
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 17 Pages: 23-39

    • NAID

      120005759736

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] サービスラーニングと福祉マインドの素養-省察的語りにみる学生の学びと成長-2017

    • Author(s)
      尾崎慶太・山田一隆
    • Organizer
      日本地域福祉学会第31回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] サービスラーニングが培う資質・能力としての福祉マインド2017

    • Author(s)
      山田一隆・尾崎慶太
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会第23回長野大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学初年次におけるサービスラーニング受講を契機とした態度特性変化 その9 -受講生によるその意義の再定義-2016

    • Author(s)
      尾崎慶太・山田一隆
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会第22回みやざき大会
    • Place of Presentation
      宮崎県都城市立中郷中学校
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次におけるサービスラーニング受講を契機とした態度特性変化 その10 -ふりかえりシート分析からみる受講時期と学びの関係-2016

    • Author(s)
      山田一隆・尾崎慶太・丹羽恵理
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会第22回みやざき大会
    • Place of Presentation
      宮崎県都城市立中郷中学校
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次におけるサービスラーニング受講を契機とした態度特性変化 その7-実習前教育としてのサービスラーニングの検討-2015

    • Author(s)
      尾崎慶太、山田一隆
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会
    • Place of Presentation
      山口県立大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次におけるサービスラーニング受講を契機とした態度特性変化 その8-受講時期による態度特性変化の差異に注目して-2015

    • Author(s)
      山田一隆、尾崎慶太、丹羽恵理
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会
    • Place of Presentation
      山口県立大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次におけるサービスラーニング受講を契機とした態度特性変化その5-学生の「語り」にみる相談援助実習と進路選択の準備態-2014

    • Author(s)
      尾崎慶太、山田一隆
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会
    • Place of Presentation
      日本社会事業大学
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次におけるサービスラーニング受講を契機とした態度特性変化その6-自然言語分析ツールを用いたふりかえりシートの分析の試み-2014

    • Author(s)
      丹羽恵理、尾崎慶太、山田一隆
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会
    • Place of Presentation
      日本社会事業大学
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi