• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on the educational methodologies and evaluation systems that promote university students' capacities for co-creative boundary crossing

Research Project

Project/Area Number 26780353
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Tajima Atsushi  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (30515630)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords大学教育 / 学問知 / 実践知 / 分かったつもり / アクティブラーニング / 共創的越境 / グローバル人材 / 対話 / ヴィゴツキー / バフチン / スタニスラフスキー / 異化 / 越境 / 対話教育
Outline of Final Research Achievements

This research project developed educational methodologies and evaluation systems to promote university students' abilities to participate in productive dialogues with those from different backgrounds. I have termed this type of dialogue "co-creative boundary crossing".
I examined the psychological theories of L. S. Vygotsky and the dialogical theories of M. M. Bakhtin, which have frequently been cited by educational researchers aiming to promote interactions between students in classrooms. I developed educational methodologies for university classes, including large-scale lectures with about 100 students. These methodologies can help students to improve their capacity for co-creative boundary crossing. Finally, I developed evaluation systems to assess the co-creative boundary crossing abilities of students, utilizing theoretical and practical research outcomes.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (29 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 14 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ヴィゴツキー理論からみた「分かったつもり」と子どもたちの発達(特集「『わかったつもり』に気付かせる理科授業の工夫・改善」)2018

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 67 Pages: 145-149

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言葉の理解およびその教育可能性をヴィゴツキー・内言論から捉える: スタニスラフスキー・ポドテキスト論を補助線として2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      ヴィゴツキー学

      Volume: 別巻4 Pages: 45-57

    • NAID

      120005868636

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ダイアローグの思想から教育実践を考える:バフチン理論を視点として(大会報告書)2015

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      第20回FDフォーラム報告集

      Volume: 20 Pages: 64-70

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習者を異世界へいざなう教科教育の価値とは:分かったつもりから越境的交流へ(研究委員会企画シンポジウム「教科教育に心理学はどこまで迫れるか(4)」報告書)2015

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 54 Pages: 216-218

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「分かったつもり」のメリット・デメリットとは(準備委員会企画シンポジウム「わかるとは」報告書)2015

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 54 Pages: 166-167

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ヤクビンスキー・バフチン・ヴィゴツキーの論にみるモノローグ・ダイアローグ概念の展開: 社会集団の斉一性と人格の独自性とをめぐって2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      ヴィゴツキー学

      Volume: 別巻3 Pages: 1-20

    • NAID

      120005868635

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Development as performing otherness: Using Vygotsky and Stanislavski to create real discussions2014

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Journal Title

      第15回国際ヴィゴツキー学会発表論文集

      Volume: 2 Pages: 172-176

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 指定討論:文化心理学の立場から2018

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      国際シンポジウム・ 社会構築主義の視点と臨床の現場:Vivien Burr教授をお招きして 東京外大学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 子どもたちの学びを主体的に深化させるコミュニケーションと人間関係:グローバルに生きるための対話と能力2018

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      大阪教育大学附属天王寺小学校研究発表会招待講演
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブラーニング実践報告:実践知と学問知の融合としての対話教育2018

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      東京外国語大学FD研修会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育実践を理解するためのバフチン・ダイアローグ論:豊かな異文化交流の実現2018

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      言語文化教育研究学会特別企画講演会 早稲田大学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コメンテーター2018

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      東京外国語大学文書館講演会「新美南吉と東京外国語大学の思い出」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] バフチンおよびヴィゴツキー理論と言語文化教育2017

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      言語文化教育研究学会月例企画講演会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都・早稲田)
    • Year and Date
      2017-02-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] メディア論からみたヴィゴツキー:話しことばと書きことばの交錯としての発達論2017

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      ヴィゴツキー学教会冬の大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学体験等のふりかえりに大学の授業は いかに貢献しうるのか:学問知と実践知を統合する「世界と越境するフォーラム」の試み2017

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校で学ぶべき知識とコミュニケーション力:ヴィゴツキー理論からみた教師の役割2017

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      新授業デザイン研究会主催招待講演会、大阪教育大学附属天王寺小学校
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 指定討論 Yes and Cafe2017

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      ジャパン・オールスターズ公開連続講演会2017『パフォーマンス心理学入門』筑波大学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Chair of the session "Ostranenie between Russian, English and other languages"2016

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      One Hundred Years of Ostranenie
    • Place of Presentation
      エアフルト大学(ドイツ・エアフルト)
    • Year and Date
      2016-12-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Chair of the session "Psychological and Psycholinguistic Approaches"2016

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      One Hundred Years of Ostranenie
    • Place of Presentation
      エアフルト大学(ドイツ・エアフルト)
    • Year and Date
      2016-12-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グレヴィチ『俳優の創造活動』とヴィゴツキー・内言論との関係について2016

    • Author(s)
      鎌田紗矢香・田島充士
    • Organizer
      ヴィゴツキー学第18回大会口頭発表
    • Place of Presentation
      ヴィゴツキー学協会(兵庫県・三ノ宮)
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 実践現場において共創的越境を実現する大学教育の展開可能性 自主企画シンポジウム『学問知と実践知の共創的な越境可能性を問う:学校インターンシップの科学(企画:田島充士・森下覚)』2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学第58回総会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県・高松)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Bifurcation as a process of dialogic estrangement when talking about life from a Bakhtinian perspective.2016

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      9th International Conference on the Dialogical Self
    • Place of Presentation
      ヨハネ・パウロ二世・ルブリンカトリック大学(ポーランド・ルブリン)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Dramas as devices for communicating with alien selves: Connecting Stanislavsky's notion of "podtekst" with Bakhtin's "chronotope".2016

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      9th International Conference on the Dialogical Self
    • Place of Presentation
      ヨハネ・パウロ二世・ルブリンカトリック大学(ポーランド・ルブリン)
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもが学校の中で成長することの意味:ヴィゴツキー理論からみた教師の役割2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      兵庫県伊丹市立有岡小学校講話
    • Place of Presentation
      兵庫県・伊丹市立有岡小学校(兵庫県・伊丹市)
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教室内における越境的ダイアローグは実現可能か:大学教育の現場をフィールドとして 自主企画シンポジウム『「文化・共同体・文脈」の幻想性を穿つ②:越境について考える(企画:田島充士・小島康次・川野健治)』2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌)
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教室内に越境的交流を持ち込む教員の役割と学生の省察可能性:ヴィゴツキー論を視点として 参加者企画セッション『省察活動の効果的導入に関する研究の現在』(企画:田島充士)2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム(京都大学)
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ドラマとしてのヴィゴーツキー論:学びをダイナミックな場とするためのリサーチクエスチョンの構築2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      ナラティヴと質的研究会・生存のナラティヴと質的研究会(立命館大学)
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2016-02-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ヴィゴツキーのモノローグ(内言)論:スタニスラフスキー・ポドテクスト論に着目して2015

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      第17回ヴィゴツキー学大会
    • Place of Presentation
      三ノ宮
    • Year and Date
      2015-11-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] バフチンの人格論からみた社会集団:社会的言語の統一性と人格的言語の個別性は対話の中でいかに実現するのか 自主企画シンポジウム『「文化・共同体・文脈」の幻想性を穿つ:「私たち」とは誰のことなのか(企画:田島充士・小島康次・川野健治)』2015

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 指定討論 自主企画シンポジウム『対象(object)と心をめぐる文化心理学的アプローチの可能性:意味構築における実在物の役割に焦点をあてて(企画:小松孝至・木戸彩恵)』2015

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ダイアローグの思想から教育実践を考える:バフチン理論を視点として2015

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      第20回FDフォーラム
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2015-03-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 越境の説明とはなにか 自主企画シンポジウム『越境の説明をはぐくむ大学教育のための心理学(企画:富田英司・田島充士)』2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「分かったつもり」のメリット・デメリット 準備委員会企画シンポジウム『わかるとは(企画:森岡正芳)』2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者を異世界へいざなう教科教育の価値とは:分かったつもりから越境的交流へ 研究委員会企画シンポジウム『教科教育はどこまで迫れるか(4):教育目標をどう扱うべきか(企画:工藤与志文・藤村宣之)』2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Boundary crossing through dialogues in self: Performing "otherness" between peer learners2014

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      8th International Conference on the Dialogical Self 2014
    • Place of Presentation
      The Hague University of Applied Sciences
    • Year and Date
      2014-08-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的概念の学びにみられる“遊び”と”ドラマ”:ヴィゴツキーの発達論のおもしろさとは2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      ヴィゴツキー学協会・『思考と言語』出版80周年記念ヴィゴツキーセミナー
    • Place of Presentation
      神戸市勤労会館
    • Year and Date
      2014-08-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 理科の学習 青山征彦・茂呂雄二(編著)『スタンダード学習心理学』2018

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781914152
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ヴィゴツキー理論とその展開 田島信元・岩立志津夫・長崎勤(編) 新・発達心理学ハンドブック, pp.73-86.2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 学問知と実践知との往還を目指す大学教育: 学校インターンシップにおける共創的越境  田島充士・中村直人・溝上慎一・森下覚(編)『学校インターンシップの科学:大学の学びと現場の実践をつなぐ教育 』2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ヴィゴツキー理論: 共創的越境を実現するプロセスとしての発達 田島充士・中村直人・溝上慎一・森下覚(編)『学校インターンシップの科学:大学の学びと現場の実践をつなぐ教育 』2016

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 学問知と実践知との往還を通した共創的越境の実現とは:学校インターンシップの未来へ 田島充士・中村直人・溝上慎一・森下覚(編)『学校インターンシップの科学:大学の学びと現場の実践をつなぐ教育 』2016

    • Author(s)
      田島充士・中村直人・溝上慎一・森下覚
    • Publisher
      ナカニシヤ出版出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 「世界と越境するフォーラム」授業実践

    • URL

      https://tufstoday.com/articles/170518-2/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 著名なヘッドハンター武元康明氏、講演

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/topics/1026_1.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi