• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Research About Competency in Ontario School, Canada

Research Project

Project/Area Number 26780425
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Morimoto Yosuke  弘前大学, 教育学部, 講師 (20633613)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsコンピテンシー / 標準学力テスト / メディア・リテラシー / カナダ・オンタリオ州 / 学力テスト / 学力評価 / 21世紀型スキル / オンタリオ州中等教育リテラシーテスト / リテラシー / 学力 / 世界市民
Outline of Final Research Achievements

Through this research, I clarify the competency in Ontario is that literacy and numeracy are centered in the ability. In particular, "literacy" means "broadly in current research and for the OSSLT as construction of meaning through reading
and writing a range of print and visual texts. Language and literacy are viewed as social practices that take place in and are influenced by the social and cultural contexts (including gender, race, class, age and other identities and power relationships) in which students interact with others"(EQAO (2016), Framework Ontario Secondary School Literacy Test. p. 14). This literacy is taught in schools by the education that students analyze and create media text that they usually see, read and play. Teaching materials exist not only in schools but also students' ordinary lives. Students will be evaluated their competency through Ontario Secondary School Literacy Test (OSSLT). The scoring process about OSSLT tries to keep validity and transparency.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Presentation (9 results)

  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州におけるメディアリテラシー教師の初期段階の養成:カリキュラムと教材を中心に2017

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      日本教育工学会第33回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州の標準テストに関する考察:テストの採点プロセスを中心に2017

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州の学力テストとスタンダードをめぐる教育政策2017

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] オンタリオ州の学力テストをめぐる動向2017

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      カナダ教育学会第49回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州における州統一学力テストの実際:「効果のある学校」の観察と関係者への聞き取りから2016

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      日本比較教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] カナダのローカル・テスト:オンタリオ州を中心に2016

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      テスト・ガバナンス/ポリテックス研究会第2回研究会
    • Place of Presentation
      KKRはまゆう(静岡県沼津市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 1990年代以降のカナダ・オンタリオ州における学力保障政策とその背景2015

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第26回大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 求められる学力と学力保障のための実践―21世紀型スキル、メディア・リテラシー 教育の視点もふまえて―2014

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      オセアニア教育学会・カナダ教育学会共催研究大会(兼カナダ教育学会第44回研究会)
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州における州統一学力テストをめぐる動向:中等教育リテラシーテスト(OSSLT)を中心に2014

    • Author(s)
      森本洋介
    • Organizer
      日本比較教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-07-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi