• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Representation of the world in Comenius's educational thought

Research Project

Project/Area Number 26780432
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionAoyama Gakuin University (2018)
Tokyo Gakugei University (2014-2017)

Principal Investigator

GESHI Yuko  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (30580336)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsコメニウス / 17世紀 / 表象 / 教育思想 / メタファー / 教育思想史 / 教育哲学 / 喩え / 17世紀
Outline of Final Research Achievements

In this research we considered the characteristic feature of educational representation of Johannes Amos Comenius(1592-1670 ). 1.we analyzed of the way of representation in Orbis Pictus(1658) and Schola Ludus(1656), it showed that each gives different experience about the world to children. For comparing Orbis Pictus with Schola Ludus, we translated the text of Schola Ludus from Latin to Japanese. 2.In general representation theory, we examined where the educational representation of Comenius is located.3.If we consider the 17th century as a transition period of values, how was "education" explained and re-presented? From the point of view, we focused on metaphors in Comenius's Didactica Magna and analyzed the metaphors of garden and plants in particular.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コメニウスは学校システムの考案や一斉教授、学年編成やカリキュラムの考案、教科書の作成等により、その後の近代教育において展開した普通教育(学校教育)の枠組みを構想した人物として位置づけられてきた。本研究では、コメニウスの教育思想における表象の特徴を、書物や演劇といった手法で子ども達に伝わる世界とはいかなるものか、また、教育をその時代のいかなる物事とのかかわりの中で捉えているのかという観点から明らかにし、現代の教育における表象への問い(こどもたちに今ある世界をどのようなものとして伝えるのか、それはどのようにしたら可能なのか)の歴史的参照点を提起するものである。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2017 2015

All Journal Article (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] コメニウスの『大教授学』における庭園の喩え―『教授学著作全集』の扉絵解釈試論―2019

    • Author(s)
      北詰裕子
    • Journal Title

      青山学院大学教育人科学部紀要

      Volume: 第10号 Pages: 37-52

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 例示/例外の政治学2017

    • Author(s)
      北詰裕子 岡部美香 室井麗子 高橋舞
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 115 Pages: 126-132

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 井ノ口淳三『コメニウス「世界図絵」の異版本』2017

    • Author(s)
      北詰裕子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 26 Pages: 147-150

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育思想事典2017

    • Author(s)
      教育思想史学会編
    • Total Pages
      869
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251223
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] コメニウスの世界観と教育思想―17世紀における事物・言葉・書物2015

    • Author(s)
      下司裕子(北詰裕子)
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi