• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Concrete Examination of Local Community Transformation Associated with School Consolidations and Plans for Multi-stratified Communities

Research Project

Project/Area Number 26780440
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTeikyo University (2016-2017)
Nagoya University (2014-2015)

Principal Investigator

TAMMA Yasuhito  帝京大学, 教育学部, 講師 (10724007)

Research Collaborator OKURA Mayumi  東海学院大学, 短期大学部, 講師
OMURA Takashi  名古屋大学, 大学院生
OYAKE Yumi  筑波大学, 大学院生
TAKEI Saori  宇都宮大学, 基盤教育センター, 特任助教
HASHIDA Nariko  筑波大学, 大学院生
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校づくり / 教育環境 / 学区 / 校名 / 校歌 / 地域活動 / 芸術文化 / 子ども会 / 運動会 / 文化祭
Outline of Final Research Achievements

This study concretely looked into the changes that local communities went through by the implementation of integration and abolition of schools. For the areas that actually involved in integration and abolition of schools, I investigated how the school names and songs which are the expression of localities changed and how the local activities were canceled or created. Thus, I gave light on the activities where a variety of subjects related to schools and communities tried to incorporate educational intention in expressing localities and to link up the processes before closing down of the school with the improvement of the community after closing down. I presented, for a sustainable community improvement after school integration and abolition, the measures to design both the school education and the social education in an autonomous manner and to plan the new school district together with the old school district in a multi-stratified manner.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 芸術文化活動からみた学校と地域の再編・連携の様相―合併地区での学校統廃合の動きを踏まえて―2017

    • Author(s)
      丹間康仁・大蔵真由美・竹井沙織・大村隆史
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 13 Pages: 70-79

    • NAID

      130007704686

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域づくりを視野に入れた極小規模校の経営と学校統廃合2016

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 58 Pages: 101-107

    • NAID

      130005712356

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校統廃合にともなう校歌の決定過程と活用方策―統合後の学校づくりへの参加を踏まえて―2015

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 62(1) Pages: 31-41

    • NAID

      40020646973

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 音楽の共有がむすぶ市町村合併後と学校統廃合後の地域づくり―松本市四賀地区におけるコミュニティソングの創造―2015

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Journal Title

      松本市調査実習報告書

      Volume: 6 Pages: 99-101

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高校のない山間へき地出身者の進路選択と地域認識―学校統廃合を経験した子どものケーススタディ―2017

    • Author(s)
      丹間康仁・竹井沙織・小宅優美・橋田慈子
    • Organizer
      日本教育学会 第76回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 校歌に込める教育的意図の対立と調整の構図―作詞・作曲をめぐる協議過程の分析―2017

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本教材学会 第29回研究発表大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 芸術文化活動からみた学校と地域の再編・連携の様相―合併地区における学校統廃合の動きを踏まえて―2016

    • Author(s)
      丹間康仁・大蔵真由美・竹井沙織・大村隆史
    • Organizer
      日本社会教育学会 第63回研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校統廃合をめぐるコミュニティ・レジリエンスの学び―閉校地区の公民館に焦点を当てて―2016

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本教育学会 第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 過疎化の進む山間集落における住民の生きがいづくりの過程―創作活動の意味変容に着目して―2016

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本福祉のまちづくり学会 第19回全国大会
    • Place of Presentation
      函館アリーナ
    • Year and Date
      2016-08-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 人口減少社会の課題先進地にみる地域活動の創造的展開―学校統廃合後の地域づくりに着目して―2015

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本教育学会 第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校統廃合にともなう校歌の決定過程と指導上の工夫2014

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本教材学会 第26回研究発表大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2014-10-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 学習と協働―学校統廃合をめぐる住民・行政関係の過程―2015

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://researchmap.jp/tamma/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi