• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on government subsidy for popular education: educational voluntary association and state in 19th-century Ireland

Research Project

Project/Area Number 26780452
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Iwashita Akira  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (10598105)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsアイルランド / 国民学校制度 / 教育史 / 公教育 / 任意団体 / 公費助成
Outline of Final Research Achievements

This research tries to explore the changing relationship between the state and civil society in 19th-century Ireland through investigating the parliament subsidy to the voluntary associations for promoting popular education. It revealed that the idea of Irish education policy changed from non-denominational Christian enlightenment to 'liberal integration’ during the 1820s; the public ‘National School’, created in 1831, was expected to be a ‘civil society’ which promoted friendship between children of different denominations. In a broader context, it could be understood as a part of the gradual process of liberalistic reform in early 19th-century Britain.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Politics, state and Church: forming the National Society1805-c.18182018

    • Author(s)
      Akira Iwashita
    • Journal Title

      History of Education

      Volume: 47(1) Issue: 1 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/0046760x.2017.1378385

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 19世紀前半アイルランドにおける教育改革と国民統合―国民学校制度の成立 1821年-1831年―2017

    • Author(s)
      岩下 誠
    • Journal Title

      西洋史学

      Volume: 264 Pages: 181-200

    • NAID

      40021455136

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 19世紀アイルランドにおける就学率に関する研究動向―ギャレット・フィッツジェラルド『19世紀前半のアイルランド初等教育』(2013年)を読む2017

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      青山学院大学教育人間科学部紀要

      Volume: 8 Pages: 39-58

    • NAID

      120006028563

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 書評 平野亮著『骨相学―能力人間学のアルケオロジー』2016

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第83巻第1号 Pages: 86-88

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育学的保守主義を埋葬する―教育思想史はなぜ「危機の思想家」中心史観に囚われるのか―2015

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第24号 Pages: 74-83

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評 長谷川貴彦著『イギリス福祉国家の歴史的源流―近世・近代転換期の中間団体』2015

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      西洋史学

      Volume: 257号 Pages: 77-79

    • NAID

      40020707625

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評 小野征夫著, 『民衆は学校とどう向き合ったのか イギリス教育社会史断章』, 大月書店刊, 2013年10月発行, 四六判, 224頁, 本体価格3,000円2014

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 81(3) Pages: 322-324

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評 広瀬信著, 『イギリス技術者養成史の研究-技術者生成期から第2次世界大戦まで』, 風間書房, 2012年11月, 470頁, 12,600円2014

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 57 Pages: 168-171

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 国民協会の設立過程2017

    • Author(s)
      岩下誠
    • Organizer
      進化経済学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 1820年代アイルランド民衆教育における「公共性」の変容―1825年アイルランド教育調査委員会報告書を中心に2015

    • Author(s)
      岩下誠
    • Organizer
      日本西洋史学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2015-05-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 1820年代アイルランド民衆教育における「公共性」の変容―1825年アイルランド教育調査委員会報告書を中心に―2015

    • Author(s)
      岩下誠
    • Organizer
      日本西洋史学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2015-05-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教育学的保守主義を埋葬する――教育思想史は、なぜ「危機の思想家」中心史観に囚われるのか―2014

    • Author(s)
      岩下誠
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 西洋教育思想史2016

    • Author(s)
      眞壁宏幹編
    • Total Pages
      688
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「生存」をめぐる支援と排除の比較社会史(仮)2016

    • Author(s)
      三時眞貴子・岩下誠・江口布由子・河合隆平・北村陽子編
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育の歴史・理念・思想2014

    • Author(s)
      鈴木理恵・三時眞貴子(編)、岩下誠、他(著)
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 保護と遺棄の子ども史2014

    • Author(s)
      橋本伸也・沢山美果子(編)、岩下誠、他(著)
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi