• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The empirical study of "Open System School" for the inclusion of minority children

Research Project

Project/Area Number 26780460
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionRitsumeikan University (2016-2017)
Biwako Seikei Sport College (2014-2015)

Principal Investigator

TAKEI Tetsuro  立命館大学, 経済学部, 准教授 (50637056)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsアドボカシー / ネットワーク / 開かれた学校 / 非専門家スタッフ / チームとしての学校 / 社会に開かれた教育課程 / ネットワーキング / マイノリティ / 排除/包摂 / フリースクール / 不登校 / ボランティア / 学校参加 / 学校運営協議会
Outline of Final Research Achievements

When we choose “Open System School”, “advocacy” by non-professional staff is important for the inclusion of minority children. “Advocacy” is to speak for children and to champion the right of children. Networking of non-professional staff is the key of condition for “advocacy”. Although “advocacy” by non-professional staff is associated with adverse claim, we have to harmonize various values for guaranteeing the interests of the child.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 不登校児童生徒への対応にフリースクールが果たす役割の変容――行政との連携による影響に着目して2016

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 42 Pages: 113-129

    • NAID

      130007616648

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特別支援教育支援員の存在が障害のある子どもに及ぼす両義的機能2014

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 20 Pages: 118-130

    • NAID

      40020292452

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 特別支援教育における包摂と排除2018

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Organizer
      日本スクール・コンプライアンス学会第6回大会(シンポジウム)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] オルタナティブ教育は「分離別学」批判とどのように向き合うのか?2018

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Organizer
      第1回オルタナティブ教育共同研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「リスクの高い子ども」と「社会に開かれた教育課程」2017

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Organizer
      日本学習社会学会研究会「社会に開かれた教育課程と教育・学力格差」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの最善の利益と「開かれた学校」2017

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Organizer
      第18回『開かれた学校づくり』全国交流集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもたちの教育的ニーズと「多様な学び保障法」2016

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会2016年中間集会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校支援にフリースクールが果たす役割の変容2015

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市))
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] マイノリティの子どもを包摂する学校参加制度に関する試論的考察2015

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Organizer
      関西教育行政学会
    • Place of Presentation
      京都聖母女学院短期大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「開かれた学校」の功罪――ボランティアの参入と子どもの排除/包摂2017

    • Author(s)
      武井哲郎
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 子どもの貧困・不利・困難を越える学校――行政・地域と学校がつながって実現する子ども支援2017

    • Author(s)
      柏木智子、仲田康一、枝元哲、西尾誠子、山田文乃、知念渉、入江誠剛、上田さとみ、畠山久子、永山美子、椋本洋、奥田麻依子、武井哲郎
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi