• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on policies and practices to improve students General Capabilities in Australia

Research Project

Project/Area Number 26780471
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

AOKI Maiko  北海道大学, 国際連携機構, 准教授 (10545627)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育学 / 教育政策 / 汎用的能力 / ナショナル・カリキュラム / 全国学力調査 / オーストラリアの教育 / オーストラリア / ビクトリア州
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to consider the position of ‘general capabilities’ in the first National Curriculum in Australia, ‘the Australian Curriculum (the AC)’ and its implementation in the states through the analysis of governmental policies and reports in federal and states’ levels, the interviews to relevant people and observations of the classes at schools. There were many discussions on the position and handling of the general capabilities in the state curricular and some states such as New South Wales and Victoria integrated the AC into the state curricular while others introduced the AC as the state curricular mainly. The schools in the remote Indigenous communities in Queensland have faced to difficulties to implement the AC along the grades and it has strengthened to enhance preschool education in order to improve students’ literacy levels and increase familiarities to school education, recruitments of quality teachers and their in-service trainings.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] オーストラリア遠隔地における教員の採用・研修ートレス海峡島嶼地域を事例としてー2018

    • Author(s)
      青木麻衣子、伊井義人
    • Journal Title

      北海道大学教育学研究院紀要

      Volume: 131号

    • NAID

      120006489823

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「オーストラリアン・カリキュラム」導入はなぜ実現できたのか-全国実施に至った政策的・制度的背景の検討-2015

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第21号 Pages: 101-117

    • NAID

      40020732707

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] トレス海峡島嶼地域における学校制度改革――先住民自らが進める改革の意義と課題――2015

    • Author(s)
      伊井義人・青木麻衣子
    • Journal Title

      藤女子大学人間生活学部紀要

      Volume: 52 Pages: 1-12

    • NAID

      110009931401

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア、クイーンズランド州におけるカリキュラム改革-北部先住民コミュニティへの影響を中心に2017

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリア・トレス海峡島嶼地域における教員の採用・研修2017

    • Author(s)
      青木麻衣子・伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第21回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリア、ビクトリア州の学校教育カリキュラムにおける汎用的能力の位置付け2016

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Organizer
      オセアニア教育学会
    • Place of Presentation
      四国学院大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリアにおける各州カリキュラムにおける汎用的能力の位置づけ――ナショナル・カリキュラム導入における議論を受けて――2014

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Organizer
      日本比較教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-07-11 – 2014-07-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi