• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a curriculum that promotes the ability to think, judge and express based on musical sense

Research Project

Project/Area Number 26780500
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University (2017)
Naruto University of Education (2014-2016)

Principal Investigator

KOYAMA Hanae  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (20713431)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords音楽的な感性 / 思考・判断・表現 / カリキュラム / 対話 / ビルドゥング / 音楽の教授学的解釈 / エーレンフォルト / 演奏家 / 音楽 / 自己形成 / 自己理解 / 音楽科 / 音楽的な感性に基づく思考・判断・表現 / K.H.エーレンフォルト / C.リヒター / 生 / 仲介 / 鑑賞 / 音楽科の授業 / 音楽作品の了解 / 自己内対話 / 対話的循環 / 対話的陶冶 / 音楽専門家
Outline of Final Research Achievements

This study was divided into three parts. First, we studied German music education theory, revealing that understanding a musical piece entails a process of self-formation through a dialogue between the world, others, and oneself (dialogic Bildung). Dialogic Bildung implies that children create new truths when experiencing various world images, sympathize with them, and critically appraise them; thus, they not only learn about the world but also develop a harmonic relationship with it, and acquire deeper self-understanding. Therefore, dialogic Bildung has significance beyond the music education field. Second, we investigated the process of pursuing expressions when playing a musical piece. Two musicians were interviewed about how they pursued such expressions. Musical expression reflects bodily wisdom, judgements based on aesthetic senses or feelings, complexity, synthesis, and variability. Third, based on our results, we developed and practiced a music education lesson plan.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 音楽演奏における表現追求プロセスについての研究――演奏家へのインタビュー調査・演奏シミュレーション調査から――2018

    • Author(s)
      小山英恵
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 410-425

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] C.リヒターの「音楽の教授学的解釈」―K.H.エーレンフォルトの理論との相違に着目して―2017

    • Author(s)
      小山英恵
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 32 Pages: 150-160

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校音楽科における思考力・判断力・表現力の育成を目指したルーブリックの開発―歌唱教材「荒城の月」の授業実践において―2016

    • Author(s)
      小山英恵、近藤瞳、中谷華奈子、新角麻友、赤穂和幸、徐慧偉
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 15 Pages: 113-121

    • NAID

      120006553619

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後音楽科教育の発展史2016

    • Author(s)
      小山英恵
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 31 Pages: 76-87

    • NAID

      120006554078

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] K.H.エーレンフォルトの「音楽の教授学的解釈」――対話的陶冶の概念がもたらす意義2015

    • Author(s)
      小山英恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 82(3) Pages: 389-401

    • NAID

      130005152578

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Ⅶ 教員養成と教師教育 4 教師の役割2015

    • Author(s)
      小山英恵
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: 19

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] K.H.エーレンフォルトによる音楽を聴くことの教育――音楽と聴き手との対話を促す仲介の理論と実践――2015

    • Author(s)
      小山英恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会第46回宮崎大会 研究発表
    • Place of Presentation
      宮崎シーガイアコンベンションセンター(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽の教授学的解釈(Didaktische Interpretation von Musik)」の理論――K.H.エーレンフォルトによる主張の意義と課題――2014

    • Author(s)
      小山英恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京都渋谷区)
    • Year and Date
      2014-10-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] よくわかる教育課程第2版2018

    • Author(s)
      田中耕治編,赤沢早人,赤沢真世,石井英真,伊藤実歩子,遠藤貴広,大下卓司,大貫守,奥村好美,川地亜弥子,木村裕,窪田知子,小山英恵,趙卿我,次橋秀樹,鄭谷心,徳島祐彌,徳永俊太,中西修一朗,西岡加名恵,二宮衆一,八田幸恵,羽山裕子,樋口太郎,樋口とみ子,福嶋祐貴,細尾萌子,本宮裕示郎,本所恵,森枝美,渡辺貴裕著
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 戦後日本教育方法論史(下)――各教科・領域等における理論と実践――2017

    • Author(s)
      田中耕治、赤沢早人、西岡加名恵、山本はるか、大下卓司、森枝美、赤沢真世、徳永俊太、小山英恵、若林身歌、荒木寿友、窪田知子
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 芸術表現教育の授業づくり――音楽、図工・美術におけるコンピテンシー育成のための研究と実践2017

    • Author(s)
      時得紀子、平野俊介、清田哲男、永田智子、小山英恵、河邊昭子、小林田鶴子、内海昭彦、赤木里香子、森弥生、西沢久実、飯村諭吉、桐山由香、遠藤好子、今成満、小町谷聖、高橋英理子、上原祥子、小島千か、初田 隆
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      三元社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価――アクティブ・ラーンニングをどう充実させるか――2016

    • Author(s)
      西岡加名恵、山本はるか、鋒山泰弘、石井英真、大貫守、小山英恵、北原琢也、徳島祐彌、赤沢真世、中西修一朗、福嶋祐貴、本宮裕示郎、次橋秀樹
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 新しい教育評価入門――人を育てる評価のために2015

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真・田中耕治・二宮衆一・遠藤貴広・渡辺貴裕・赤沢早人・八田幸恵・樋口太郎・樋口とみ子・川地亜弥子・赤沢真世・羽山裕子・窪田知子・山本はるか・小山英恵・趙卿我・奥村好美・鄭谷心・本所恵
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi