• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fornative Expressive Behavior in Children's (4 years old and 5 year-old) Artistic Play Activities

Research Project

Project/Area Number 26780506
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiga University (2016-2017)
Osaka Ohtani University (2014-2015)

Principal Investigator

MURATA Toru  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (30469473)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords図画工作 / 造形表現 / 幼児教育 / 相互行為分析 / 意味生成 / 探究 / 造形遊び / エピソード記述 / 保育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the process of children's formative expressive behavior. The observation and video analysis yielded several conclusions.
First, it was observed that during the creative activity, the children used the tools and materials in original ways to create a variety of shapes. This behavior demonstrates characteristics of self-identity growth. Second, the activity consisted of three core elements: relationship with the teacher; relationship with friends, materials, and events; and relationship with society and culture. These three elements can have the relationship of an interaction. Third, children became aware of problems and tried to explore solutions thereof. Fourth, children’s exploratory behavior occurred in relationships amongst themselves where they received and created values and problems.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 子どもの造形表現活動における課題探究について:小学生を対象とした「造形遊び」の題材より2018

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 39号 Pages: 329-346

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 環境(モノ、人、コト)と相互作用して育まれる子供の「探究」と「思考力の芽生え」2018

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部附属幼稚園 研究紀要

      Volume: 46号 Pages: 131-136

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の好奇心や探究心を育むための造形表現活動実践2018

    • Author(s)
      村田透、岸本光香、岡田美由紀
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部 教育実践総合センター年報

      Volume: 1号

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児期の子どもの造形表現行為と保育の場に関する研究― 4,5歳児を対象としたパイプを使用した題材から ―2016

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 48 Pages: 385-392

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「造形遊び」の題材における幼児の造形表現過程に関する研究2016

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 37 Pages: 415-428

    • NAID

      130007695903

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 環境と相互作用して展開する子どもの造形表現行為(2)―4歳児と5歳児を対象としたジョイントマットを使用した活動から―2015

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 47 Pages: 367-374

    • NAID

      40021902444

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 子どもの造形表現活動における課題探究について:小学生を対象とした「造形遊び」の題材より2018

    • Author(s)
      村田透
    • Organizer
      第40回美術科教育学会滋賀大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「造形遊び」の題材における幼児の造形表現過程に関する研究2016

    • Author(s)
      村田透
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学・短期大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の子どもの造形表現行為と保育の場に関する研究― 4,5歳児を対象としたパイプを使用した題材から ―2015

    • Author(s)
      村田透
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 環境と相互作用して展開する子どもの造形表現行為―4,5歳児を対象としたジョイントマットを使用した活動から―2014

    • Author(s)
      村田透
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大谷大学 教育学部からのお知らせ「アートニュース」

    • URL

      http://www.osaka-ohtani.ac.jp/department/education/

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大谷 大学教育学部からのお知らせ 「アートニュース」

    • URL

      http://www.osaka-ohtani.ac.jp/department/education/

    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi