• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors in building support system based upon expertise of education for children with visual impairment

Research Project

Project/Area Number 26780521
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

MIYAUCHI Hisae  筑波大学, 人間系, 助教 (40530986)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords視覚障害 / イギリス / インクルーシブ教育 / 支援体制 / 特別支援教育 / インテグレーション
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to clarify the factors that supported in bulding well resourced support system for children with visual impairment in England. In England, of the 152 Local Authorities, 151 have a center which supports children with visual impairment learning in mainstream schools. Most of these centers have Qualified Teachers of the Visually Impaired (QTVIs) that went around all schools in the area for direct teaching and advisory. The first peripatetic service for the visually impaired was found in the northwest in 1970 and these services spread throughout the country under the influence of the the 1981 Education Act and handbooks published from different organizations.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 1980年代イギリスにおける盲学校の廃校とその要因2017

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 41 Pages: 59-68

    • NAID

      130006147524

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 障害学生支援の国際的動向―イギリスの実情を中心に2016

    • Author(s)
      宮内久絵・竹田一則
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 390 Pages: 20-21

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 1980年代イギリスにおける盲児童生徒のインテグレーションの始動とその条件2016

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 40 Pages: 81-91

    • NAID

      130005815323

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツの視覚障害教育-バーテン=ビュルテンベルグ州を中心に2016

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Journal Title

      視覚障害ブックレット

      Volume: 30 Pages: 70-77

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 1970年代イギリス視覚障害教育におけるインテグレーションをめぐる議論とその特徴2015

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 39 Pages: 17-26

    • NAID

      110009942869

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国の知的障害児教育におけるカリキュラムの現状と課題―1994年から2014年の文献レビューを中心に‐2015

    • Author(s)
      米田宏樹・宮内久絵
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 39 Pages: 47-56

    • NAID

      110009942874

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスにおけるインクルーシブ教育の実際‐質の高い学びを支える条件とは‐2015

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Journal Title

      視覚障害教育ブックレット

      Volume: 27 Pages: 80-85

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] History of special classes for partially sighted students in the post-war Japan2017

    • Author(s)
      Hisae Miyauchi
    • Organizer
      VISION 2017 Congress
    • Place of Presentation
      Netherlands
    • Year and Date
      2017-06-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イギリスのインクルーシブ教育下における巡回指導教員の役割と資質能力‐オールダム地方当局における視覚障害専門教員(QTVI)へのインタビューを中心に-2017

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Organizer
      第58回弱視教育研究全国大会
    • Place of Presentation
      群馬県社会福祉総合センター(群馬県・前橋市)
    • Year and Date
      2017-01-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスにおける視覚障害児童生徒の支援体制構築に関する歴史的検討2016

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの視覚障害教育から学ぶこと-盲学校を核とした視覚障害教育2016

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Organizer
      視覚障害教育実践研究大会
    • Place of Presentation
      奈良県文化会館(奈良県・奈良市)
    • Year and Date
      2016-02-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 1980年代イギリス視覚障害教育におけるインテグレーションの普及・拡大と盲学校存続要求の高まりー視覚障害当事者・保護者・教育専門家間の議論を中心にー2015

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 心理・教育・看護の視点から考える障害児家族支援2015

    • Author(s)
      江尻桂子・武居渡・松澤明美・宮内久絵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおける弱視教育2015

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Organizer
      第56回弱視教育研究全国大会
    • Place of Presentation
      Hotelルブラ王山(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-01-22 – 2015-01-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 英国の制度2014

    • Author(s)
      宮内久絵
    • Organizer
      独立行政法人国立特別支援教育総合研究所
    • Place of Presentation
      国立特別支援教育総合研究所(神奈川県横須賀市)
    • Year and Date
      2014-12-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi