• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Education policy of language and making consideration to the linguistic human rights for immigrants in Luxembourg

Research Project

Project/Area Number 26870352
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Linguistics
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Ogawa Atsushi  大阪大学, 言語文化研究科(言語文化専攻), 准教授 (00622482)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords言語的人権 / 識字教育 / 言語政策 / 移民 / 言語教育 / ルクセンブルク
Outline of Final Research Achievements

For the elementary education in Luxembourg, German is used as a medium language. This study exemplified the individualized supports in education that, for example, French and indigenous Luxembourgish were employed as communication tools in special classrooms, and that French were unofficially needed in regular classes for some situations. In addition, the study revealed that the activities of immigrant-support groups were not only useful for the inheritance of the native languages and fostering of the self-esteem but played an important role in learning German among the immigrant children. On the other hand, the statistical data indicated that these struggles in education have not linked to shrinking socioeconomic inequality between the population stratified by some variables including usable language and home background of education yet.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 社会的な不平等の再生産と言語教育 ルクセンブルクの事例から2017

    • Author(s)
      小川敦
    • Journal Title

      言語社会共同プロジェクト2016『ドイツ語をめぐる言語社会研究』

      Volume: 4 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 移民社会の言語政策と言語教育支援を考える -ルクセンブルクのドイツ語教育の実践例から-2016

    • Author(s)
      小川敦
    • Journal Title

      言語文化共同プロジェクト2015『批判的社会言語学の潮流』

      Volume: 12 Pages: 29-38

    • NAID

      120005830386

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ルクセンブルクの今後の識字教育を考えるために -アオスタ、ラディン語地域の現地視察から2015

    • Author(s)
      小川敦
    • Journal Title

      言語文化共同プロジェクト2014『批判的社会言語学の軌跡』

      Volume: 11 Pages: 13-22

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ルクセンブルクの初等教育における識字教育の問題 -2014年12月の現地調査を手がかりに2015

    • Author(s)
      小川敦
    • Journal Title

      言語社会共同研究プロジェクト2014-ドイツ語をめぐる言語社会研究

      Volume: 2 Pages: 27-38

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Sprachideologiebildung im multilingualen Land Luxemburg. soziolinguistische Betrachtung zu den 1970er und 1980er Jahren.2015

    • Author(s)
      OGAWA Atsushi
    • Journal Title

      ドイツ文学(日本独文学会)

      Volume: 150

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] イタリア・ボルツァーノ、フランス・ストラス ブールにおける教員養成と教員研修2016

    • Author(s)
      大澤麻里子・小川敦
    • Organizer
      日本言語政策学会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス・アルザスにおける複言語・複文化能力養成のためのドイツ語(アルザス語)教育2016

    • Author(s)
      小川敦・境一三・治山純子
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ルクセンブルクにおけるドイツ語識字教育の問題点と施策2016

    • Author(s)
      小川敦
    • Organizer
      京都ドイツ語学研究会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ルクセンブルクの多言語主義政策と言語教育 ― 識字教育の視点から2015

    • Author(s)
      小川敦
    • Organizer
      大阪大学ドイツ文学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2015-11-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 多様化するルクセンブルクにおけるドイツ語識字教育 -現場と言語教育政策の関わりから2015

    • Author(s)
      小川敦
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      武蔵大学
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ルクセンブルクにおける移民のドイツ語識字教育の課題と今後の可能性2015

    • Author(s)
      小川敦
    • Organizer
      言語教育エキスポ2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] イタリア・南チロルにおけるドイツ語教育 -ラディン語地域における複言語教育を中心に2014

    • Author(s)
      小川敦、境一三、大澤麻里子
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      京都府立大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] Wie gleich ist, was man vergleicht?2016

    • Author(s)
      Akio Ogawa(編)
    • Total Pages
      371
    • Publisher
      Stauffenburg Verlag
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi