• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support systems that position children and their parent as the drivers of recovery; Case studies of three large-scale earthquakes

Research Project

Project/Area Number 26870652
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionKogakuin University (2015-2017)
Waseda University (2014)

Principal Investigator

Abe Yoshie  工学院大学, 教育推進機構(公私立大学の部局等), 准教授 (90386574)

Research Collaborator MIURA Rei  宮城県気仙沼市立大谷中学校, 教諭
SUZUKI Yuji  一般財団法人地域創造基金みやぎ, 常務理事
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords災害と子ども支援 / 子育て支援 / レジリエンス / PTG / ゆらぎ / 子ども参加 / 東日本大震災 / 災害とジェンダー / 子ども支援 / 中越大震災 / 阪神・淡路大震災 / 震災とジェンダー / 教育復興担当教員 / PTG / 震災
Outline of Final Research Achievements

The research project yielded the following four findings. (1) Play and creative expression hold the keys to the child’s recovery and growth. (2) The child’s recovery was supported by a social work-oriented approach grounded in the child’s self-healing power. (3) When the supporters reflected whether their acts of support are in the best interests of the child, it produced the “supportive other,” which in turn helped the child achieve PTG. (4) Support systems should encourage supporters to verbalize the tacit knowledge they have acquired in the course of their practice and then share it broadly as practical knowledge.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 3 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 兵庫県舞子高等学校環境防災科における教育課程の編成―防災を通して学校と社会をつなぐ試み―2018

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      工学院大学教職課程・学芸員課程年報

      Volume: 20 Pages: 78-85

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 災害とジェンダー―ひとりひとりが主体となる災害復興に向けて―2018

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      生活協同組合研究

      Volume: 506 Pages: 22-29

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 災害後のケアを子ども中心にするために~子ども支援専門職に必要な「参加」の視点~2017

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      チャイルドヘルス

      Volume: 20/12 Pages: 20-23

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 宮城県石巻市における震災後の子ども参加支援と語り継ぐ主体形成の課題―SCJ「子ども参加に関する意識調査」2011~2015を通して―2017

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      子どもの権利研究

      Volume: 28 Pages: 251-262

    • NAID

      40021154958

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 広域災害にあった子どものレジリエンスとその支援―学校現場で養護教諭は何ができるのか―2016

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      『健康教室』(依頼論文)

      Volume: 67/ 2 Pages: 26-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 生徒指導・教育相談・進路指導の理論と方法―被災地域における生徒指導事例を通しての考察―2015

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      工学院大学教職課程学芸員課程年報

      Volume: 17 Pages: 104-113

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 復興のまちづくりへの新たな視点―保護の対象から参加の主体としての子ども支援へ向けて―2017

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      こども環境学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童館におけるプログラム・メイキングのポイント2017

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      「児童館ガイドライン・遊びの実践マニュアル」作成プロジェクト全国Program Adviser研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] SCJ「子ども参加に関する意識調査」結果にみる震災後の子どもたち―石巻市・2011~2015調査比較―2016

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      子どもの権利条約総合研究所2016年度研究発表
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 災害後における子どもの心のケアの課題―教育復興担当教員の再評価を通して―2015

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災に学ぶ子ども支援の課題―子どもの権利条約の視点から―2014

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      ヒューライツ大阪設立20周年記念シンポジウム(招待講演)
    • Place of Presentation
      大阪(たかつガーデン)
    • Year and Date
      2014-12-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 阪神・淡路大震災と子ども支援―教育復興担当教員に焦点を当てて―2014

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      早稲田大学文学学術院教育学会
    • Place of Presentation
      東京(早稲田大学)
    • Year and Date
      2014-07-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 防災と子育て支援―新潟県長岡市の事例を中心に―2014

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Place of Presentation
      東京(東京大学)
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 災害と子ども支援―復興のまちづくりに子ども参加を―2016

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 震災後に考える 東日本大震災と向き合う92の分析と提言(60「災害復興と子ども支援―レジリエンスとPTGに基づく子ども参加支援―」pp.646-655執筆)2015

    • Author(s)
      鎌田薫監修
    • Total Pages
      1024
    • Publisher
      早稲田大学出版部
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 兵庫県教育委員会教職員用指導資料『男女共同参画社会の実現をめざす教育の実践に向けて』(改訂版)

    • URL

      http://www.hyogo-c.ed.jp/~jinken-bo/danjo/dannjiyukilyoudou/kaitei/koutougakkou14.pdf

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 『工学院大学教職課程・学芸員課程年報』

    • URL

      https://www.kogakuin.ac.jp/career/license/teacher/cbr7au00000040le-att/cbr7au000007l0dz.pdf

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 生協総研賞受賞作決定のお知らせ

    • URL

      http://ccij.jp/jyosei/ken170921_01.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi